Lapu veido
Māris KALĒJS
t. 29216755
maris sanne.lv

SANNE
|
Alojas novads -> Parakstu vākšana
Staicelē
17.02.2010.
Sakarā ar parakstu vākšanu Staicelē, Alojas novadā
viesojās RAPLM pārstāvji
Sakarā ar masu medijos izskanējušo informāciju,
ka Staicelē iedzīvotāji ir neapmierināti un sāk vākt parakstus, 17.
februārī Alojas novada domē bija ieradušies Reģionālās un pašvaldību
lietu ministrijas pārstāvji Pašvaldību attīstības departamenta
direktors Aivars Draudiņš un viņa vietniece Veronika Jurča, lai
redzētu visu uz vietas un no deputātiem, iedzīvotāju vēlētām
personām, lūgtu maksimālu informāciju par to, kas notiek.
Ievadā Aivars Draudiņš: Likums ir pieņemts,
un Latvija ir beigusi administratīvi teritoriālo reformu. Protams,
likumdevējs var ieviest kādas korekcijas. Valsts, kas mums ir
aizsteigusies priekšā ir Dānija, jo tā jau divas reizes veikusi
administratīvi teritoriālo reformu, pakāpeniski samazinot pašvaldību
skaitu un palielinot to apjomu. Šāda pašvaldību apvienošanās notiek
visā Eiropā, līdz ar to faktiski šobrīd nediskutējam par pašvaldību
iespējamo sadalīšanos, bet runājam par kvalitatīvu pārvaldību.
Alojas novada domes priekšsēdētāja Dace Vilne
skaidroja situāciju domē no sava skatu punkta, vispirms minot, kā
pēc vēlēšanām izveidojās pozīcija un opozīcija: Staicele pakļāvās
valdības apstiprinātajam lēmumam par to, ka Alojas novadu veido 4
pašvaldības Aloja, Braslava, Brīvzemnieki un Staicele. Un šādās
robežās notika jaunās vēlēšanas. Rezultātā balsu vairākumu ieguva
Pilsoniskā savienība un ZZS katra ar 5 deputātiem, Tautas partija
un Visu Latvijai! ar 2 deputātiem, un Jaunais laiks ar vienu
deputāti. Iznāca, ka spēku samērs bija 5 vienā pusē, 5 otrā pusē,
tālāk bija jautājums, kur paliks mazie. Visu Latvijai! deputāti
pievienojās ZZS, bet trīs kundzes pieņēma lēmumu palikt kopā ar
Pilsonisko savienību. Man šķiet, ka tas arī lielā mērā noteica to,
kas pašreiz notiek domē, un, ka kopš tā brīža, mēs ļoti lielā mērā
aizmirsām to, ko katrs no mums bija teicis priekšvēlēšanu laikā, ka
strādāsim novada iedzīvotāju labā. Un, ka pēc tam vēlāk sākās
nosacīta kašķa meklēšana.
Veidojot novadu, nebija parauga, notika ārkārtīgi
lielas pārmaiņas, ātrā tempā vajadzēja pieņemt lēmumus, jo bijām par
trim nedēļām atsisti atpakaļ. Ļoti strādāja pozīcijas deputāti,
tai pašā laikā opozīcija kritizēja jūs neesat tur pielikuši
punktu, neesat laikā (tik stundas un tik minūtes iepriekš)
izsūtījuši lēmuma projektu, mēs protestējam, mēs iebilstam, lūdzu,
iekļaut protokolā to un to. Laikā, kad vajadzēja būt kopīgam
konstruktīvam darbam iedzīvotāju labā, kas mūs ievēlēja...
Pēc tam sākās opozīcijas deputātu ļoti
pastiprinātā interese par to, kas notiek Staicelē. Viņi sāka
kontrolēt visas Staiceles iestādes un teica jūs neesat ievērojuši
to un šito. Staiceles uzņēmumu un iestāžu vadītāji bija izmisuši,
iedzīvotāji jutās ļoti aizskarti. Manā skatījumā ir divas novadu
veidojošās pašvaldības Staicele un Braslava, kur iedzīvotāji ļoti
aktīvi iesaistās sabiedriskajās norisēs. Staicelieši ļoti daudz
iesaistījās savu iestāžu izveidošanā, piemēram, mūzikas un mākslas
skolas, savu pasākumu rīkošanā, tas bija ļoti liels neatmaksāts
sabiedriskais darbs. Braslavas iedzīvotāji, īpaši Vilzēnu gals, kopā
dziedāja, kopā spēlēja teātri, nāca kopā vakaros, uz ko nekādi
nevarēja piedabūt alojiešus.
A.Draudiņš: No vienas puses - katram
deputātam iekšēji jāmaina filozofija, jo jūs neesat vairāk 4
pašvaldības, bet viena. Un jūs esat komanda, kurai jānodrošina, lai
šī viena pašvaldība normāli funkcionētu, izmantojot tos resursus,
kas ir pieejami visās teritoriālās vienībās. Jūs šobrīd esat VIENA
KOMANDA, un vēlētāji gaida, lai dome šajos grūtajos laikos
nodrošinātu normālu pašvaldības darbu. Pašvaldības darbs būs normāls
tad, ja iekšējās nesaskaņas kļūs pēc iespējas mazākas.
No otras puses, politiskā pieredze rāda, ka
opozīcija ir veicinošs faktors, ka nevaram vienmēr pateikt -
opozīcija ir bremzējošais faktors. Jāatrod konstruktīvi risinājumi,
pozīcijai jāieklausās opozīcijā, opozīcijai nav jākritizē viss, kas
tiek darīts, bet jādod konstruktīvi priekšlikumi par jautājumiem,
kas netiek darīti viņuprāt vai viņu vēlētāju prāt.
Šobrīd ir grūti mainīt domāšanu no 4 vietām uz
vienu, taču šajā sasaukumā jums ar to jātiek galā, tad - nākamajā
būs jau paraugs un piemērs.
Diemžēl cilvēki daudzus jautājumus, kas nav
saistīti ar administratīvi teritoriālo reformu, faktiski cenšas
norakstīt uz to. Arī politiķi reizēm apzināti vai neapzināti veicina
šādu attieksmi. Rojas un Mērsraga gadījumā ir slēgta slimnīca, tāpēc
administratīvi teritoriālā reforma ir slikta? Ir skaidrs, ka tam nav
nekāda sakara. Ir jānodala veselības, izglītības un citas
strukturālās reformas, kam nav pilnīgi nekāda sakara ar
administratīvi teritoriālo reformu. Skolas tiek slēgtas bērnu skaita
dēļ, slimnīcas tiek slēgtas ierobežotā finansējuma un citu apsvērumu
dēļ. Arī sabiedriskais transports netiek samazināts administratīvi
teritoriālās reformas dēļ, bet tādēļ, ka valstī samazināts
finansējums par 28% reģionālajiem vietējās nozīmes maršrutiem. Tas
ir fons, kurā pašvaldībai, kas ir vistuvāk iedzīvotājiem,
jānodrošina iedzīvotāju primārās nepieciešamības.
Šodien man bija iespēja pabūt Salacgrīvā,
Staiceli apskatīju caurbraucot, arī Aloju, manuprāt, jūs nopietni
strādājat, lai teritorija izskatās labi, ir sakopta un tīra. Tas ir
kompliments novadu deputātiem un priekšsēdētājiem un izpildvarai.
Valdis Bārda: Par paraktu vākšanu izskan
informācija visā Latvijā, bet domē šis jautājums nav skatīts, nav
analizēts. Mūsuprāt, atdalīties no novada tas ir nopietns lēmums,
lai to pieņemtu, jābūt nopietnam pamatojumam. Iedzīvotāji parakstās
zem teksta Ņemot vērā gadu desmitiem krājušās nesaskaņas,
kuras nemazinās, bet kļūst arvien draudīgākas un naidīgākas starp
Alojas un Staiceles pilsētām, lūdzam deputātus lemt par referenduma
sarīkošanu, lai Staicele varētu atdalīties no mākslīgi izveidotā
Alojas novada.. Tas ir emocionāls paziņojums.
Es strādāju Staicelē, dzīvoju Alojā, mani
darbinieki ir gan alojieši, gan staicelieši, runāju ar viņiem, ka
nekāda naida nav. Ja kāds naids ir bijis starp pašvaldību
darbiniekiem, amatpersonām, tā ir cita lieta, negribu to komentēt un
analizēt. Jautājuma ekonomiskā puse lēmumu pieņēmēji pozīcijā ir
staicelieši, tātad, staicelieši nevarētu būt apdalīti. Analizējot
budžeta projekta pieteikumu, Staicelei cipari nebija mazāki kā
Alojai. Vēsturiski šīs ir bijušas divas konkurējošas pilsētas, es
uzskatu, ka varbūt tur arī tas kašķis ir.
Kādi darbinieki ir neapmierināti, ka bijām pie
viņiem un kontrolējām iestādi? Bet mēs kopā ar pozīcijas deputātiem
izveidojām darba grupu un apbraucām visas izglītības iestādes
novadā, no citiem pretenziju nav. Citās iestādēs mēs esam pat bijuši
vairāk reižu, nekā Staicelē. Manā uztverē tās ir emocijas.
Māris Možvillo: Mēs esam nākuši šeit
konstruktīvi strādāt. Es ar savu kolēģi Ingu Mauriņu-Kaļvu esam
jauni deputāti, lai apzinātu saimniecību, kurā esam kļuvuši
atbildīgi, mums bija jāapbrauc šīs iestādes. Citas iestādes bija
ļoti pretimnākošas, parādīja dokumentus, bija kritika arī viņiem,
nezinu kāpēc to Staicele uztvēra tik sāpīgi. Tas tiek pacelts tādā
līmenī, ka mēs esam apvainojuši. Nevajag uzkurināt emocijas, kur ir
tīri praktisks un saimniecisks darbs - mēs gribam saprast, kā strādā
iestādes, ko tās dara un varbūt dara nepareizi mūsu skatījumā.
Veronika Jurča: Vai jūs esat kādas komitejas
vai komisijas deputāti vai locekļi? Vai kolēģi to zināja, ka jūs
brauksiet?
M.Možvillo: Šī bija mūsu iniciatīva, mēs
braucām kopā ar ZZS deputātiem, nevienam nebija liegts piedalīties.
Es esmu Sociālo jautājumu komitejas vadītājs.
Par konstruktīvajiem priekšlikumiem. Mēs jau pašā
sākumā ļoti aktīvi iesaistījāmies un sniedzām konstruktīvus
priekšlikumus. Piemēram par pastāvīgajām komisijām. Pozīcija
teica, ka vajag piecas, mēs uzskatījām, ka nepieciešamas trīs, lai
varētu strādāt operatīvāk un iesaistīt vairākus deputātus, mazāk
tērēt kopā nākšanas laiku pa mazām grupiņām. Pieņemot domes
nolikumu, mums bija 30 dažāda veida priekšlikumi, taču tikai daži
vārdu vai burtu labojumi tika ņemti vērā. Ierosinājām gan to, ka
komitejas ir par daudz, gan to, ka priekšsēdētājas vietnieka
pilnvaras tiek nepamatoti paplašinātas, jo novads ir mazs un jābūt
vienam cilvēkam, kas var turēt varu rokās un kontrolēt.
Mūs apvainoja deputātu atalgojuma izšķērdēšanā.
Mēs strādājām, apbraukājām iestādes un godīgi iesniedzām padarītos
darbus, līdz ar to dažiem no mums sanāca mēnesī 300 latu atlīdzība.
Bet tā sāls ir citā lietā, kāpēc šāds liels atalgojums. Mūsu
uzstādījums pašā sākumā bija noteikt deputātiem maksimālo
apmaksājamo stundu skaitu mēnesī (15 līdz 20) un noteikt maksu - Ls
4 par stundu. Šis ierosinājums izraisīja ļoti lielu pretestību no
pozīcijas deputātu puses. Tai pašā laikā mēs esam sliktie, ka esam
iztērējuši pieņemto 6 Ls stundā bez ierobežojuma (likumā atļautas 40
stundas nedēļā). Mums bija jāpakļaujas šim pieņemtajam lēmumam. Tad
Staicelē mūs apvainoja par to, ka esam iztērējuši naudu, braukājot
riņķī un meklējot kašķi. Atvainojiet, ko tad opozīcijai darīt,
sēdēt un skatīties, kā pozīcija darbojās?
Nav tā, ka mēs par visu sakām slikti, mums ir
priekšlikumi, piedāvājumi, bet reti tie ir uzklausīti un pieņemti.
Dainis Kreišmanis: Lai izbeigtu strīdīgās
situācijas, mums jāizstrādā perfekts nolikums, un stingri tas
jāievēro.
Inese Bite: Man šķiet, ka mūsu lielākā
problēma ir pārlieku lielā orientēšanās uz personālijām. Zināmā mērā
pastāv pārlieks aizdomīgums par to, kas notiek Staicelē. Es skolu
vadu jau 11 gadus, man ir pietiekoši daudz dažādas pārbaudes
bijušas, akreditācijas, es tā kā atļaujos domāt, ka arī pašvaldību
iestāžu vadītāji zina, ko viņi dara, kā viņi strādā un vai viņi
šķiež naudu pa labi un pa kreisi.
Par iestāžu apmeklējumiem domājot. Ar mani, kā ar
Alojas vidusskolas direktori, ir atļāvies runāt vienīgi Dainis
Kreišmanis par budžeta lietām, varbūt, ka vēl kādam būs interese.
Braucienā pa skolām Alojas skola diemžēl tai dienā bija pati
pēdējā, un mēs iegājām muzejā. Ar mani kā ar direktori nav ticies
neviens. Ir grūti veidot kopīgu dialogu, mēs gribam norobežoties
cits no cita.
Broņislavs Lapkovskis: Staicelē uz reformām ir
bijis savs skatījums, viņi vienīgie nelabprāt ienāca novadā. Mēs,
trīs pašvaldības, viņu viedokli respektējām.
Par kašķa meklēšanu domāju, opozīcija ir
spēcīga komanda, es šādā komandā vēl neesmu strādājis mēs
tiekamies nedēļā 2-3 reizes un pieaicinām speciālistus, strādājam ar
dokumentiem. Visi ierosinājumi, ko nosauc par kašķēšanos, ir domāti,
lai kvalitatīvi uzlabotu novada domes darbu.
Pirms stāšanās novadā, staiceliešiem būtu pašiem
ar sevi jātiek galā, jo viņiem pašiem bija sava pozīcija un
opozīcija. Es Staicelē esmu bijis 2 vai 3 reizes, man nav tur ne
draugu, ne ienaidnieku. Piekrītu Mārim un Valdim tās ir emocijas.
Lai vāc parakstus, cik tad Staicelē no vēlētājiem, ir to, kas izsaka
vēlmi atdalīties.
A.Draudiņš: Mēs neesam tiesneši jūs iekšējā
strīdā, mūsu uzdevums ir saprast, vai ir objektīvas problēmas, vai
varam kaut ko palīdzēt. Bet pamatā jums pašiem, deputātiem novada
domē, jātiek skaidrībā savstarpēju diskusiju ceļā.
Vismazāk šobrīd iedzīvotājiem vajag
nestabilitātes izjūtu. Līdz ar to jums jāsāk strādāt kā vienotam
organismam, nodrošinot to, ka dzīves nosacījumi visiem novada
iedzīvotājiem ir vienlīdzīgi jebkurā jomā. No otras puses -
perspektīvā ir jānodrošina iedzīvotāju dzīves līmeņa uzlabošanās.
Šobrīd jums ir politiskā atbildība, jūs esat
publiskās pārvaldes daļa, tas nozīmē, ka ne tikai Saeima, ne tikai
valsts pārvalde, bet jūs, kā pašvaldību deputāti, esat publiskās
pārvaldes sastāvdaļa. Jums jābūt atbildīgiem no šī skatu punkta
vai pieņemtie lēmumi nes labumu iedzīvotājiem. Vēlētāji jūs ir
vēlējuši, tādēļ jūs pārstāvat vēlētāju intereses, līdz ar to katra
viena jūsu viedoklis ir vērts, lai to uzklausītu.
Ir jābūt oficiālam novada domes skaidrojumam par
to, kādi ir ieguvumi novadā. Ja tāda skaidrojuma nav, esam gatavi
sadarboties, runājot par to, kādas ir priekšrocības lielākai
pašvaldībai, minēt konkrētus piemērus, kas ir tas pozitīvais, ko var
panākt novads kopā strādājot. Šī ziņa jādod iedzīvotājiem, ka nav tā
gribu būt atsevišķi Staicelē, vai citur.
Negribētu, lai jūs novelkat svītru visos
jautājumos pozīcija, opozīcija, bet katrā jautājumā šīs koalīcijas
var būt atšķirīgas.
Par deputātu atalgojumu ir pieņemts likums, ministrija ir
izstrādājusi metodiku deputātu atalgojumam, kurā mēs pieļaujam
dažādus variantus (sīkāk ministrijas mājaslapā -
www.raplm.gov.lv ).
Kas attiecas pa lēmumu pieņemšanas jautājumiem mūsu ieteikums
ir vienoties par procedūrām, kas ir saprotams jums šeit novada domē
un cilvēkiem ārpusē.
Tas, ka jūsu komandā ir deputāti no dažādām teritoriālām
vienībām, ir tikai labi, bet deputātam nav jāpārstāv tikai savas
teritoriālās vienības intereses, jāpārstāv novada dome kopumā.
Mans viedoklis neredzu, ka problēmas pašreiz būtu tik
saasinātas, lai tās nevarētu risināt šajā domes sastāvā. Staicelē
mums neizdevās uzzināt, kurš ir tas cilvēks vai cilvēku grupa, kuri
organizē parakstu vākšanu. Domei būtu jābūt aktīvai, aicinot šos
cilvēkus uz atklātu sarunu, diskusiju, sniedzot konkrētu informāciju
par budžeta skaitļiem, tos argumentējot ar iedzīvotāju skaitu vai
iestāžu skaitu, kādas iestādes attīstību utt.
Jābūt pašvaldības oficiālai mājaslapai, novada domei ar
iedzīvotājiem jābūt vienkanāla komunikācijai. Katrs deputāts var
tikties ar saviem vēlētājiem, te nav nekas ierobežots.
Pozīcija, opozīcija ir normāls process, mēģiniet to ievirzīt
konstruktīvā gultnē. Man bija iespēja mācīties Anglijā un Kanādā par
pašvaldību lietām, tādi procesi notiek visur pasaulē, jūs neesat
unikāli šajā jomā.
V.Jurča: Kopumā ņemot, esat brīnišķīgs novads. Arī deputāti
izteicāt konstruktīvus priekšlikumus.
Ko vajadzētu uzlabot, ko saskatīju dažās stundās te viesojoties.
Man šķita, ka vajadzētu padomāt, lai pie ēkām būtu pareiza
informācija nav jau nekas slikts, ka ir vecais uzraksts pilsētas
dome, bet tas drusciņ maldina.
Nav labi, ka šobrīd Staicelē pilsētas pārvaldē nebija neviena
darbinieka. Ja man vajadzētu atstāt kādu dokumentu, tas nebija
iespējams. Drusciņ jāpadomā, lai tik lielā pārvaldē visu laiku
atrastos kāds cilvēks.
Vajadzētu domāt un strādāt pie vienotas elektroniskās dokumentu
aprites sistēmas ieviešanas. Sapratu, ka dokumenti tiek nogādāti
novada domē no visām teritorijām, bet tas, ka dokumentus aizved kāds
darbinieks, tas vairs nav mūsdienīgi. Vienotā dokumentu aprites
sistēma labi strādā Dobeles novadā, varat pakonsultēties.
Vēl saistībā ar maznodrošināto izziņām, vajadzētu, lai Staicelē
uz vietas varētu to nokārtot, lai nevajadzētu braukt uz Aloju. Tās
ir organizatoriskās lietas, pie kā jāpiestrādā. Pieļauju, ka citās
pārvaldēs ir līdzīgas problēmas.
Tikos ar cilvēkiem uz ielas, prasīju, vai viņiem ir
pasliktinājušies pakalpojumi novadā, viņi nevarēja minēt. Stāstīja,
ka papīrfabrika nestrādā, nav darba, bet tas nav saistīts ar novadu
reformu. Minēja, ka novada mākslas un mūzikas skolās vienā ir
vecākiem jāmaksā, bet otrā pa brīvu. Vienā novadā vajadzētu būt
vienādiem noteikumiem.
D.Vilne: Šodien domes sēdē, deputāti, kas piedalījās,
pieņēma lēmumu, ka abās novada mūzikas un mākslas skolās vecākiem
nav jāmaksā.
V.Jurča: Kopumā man izskatījās, ka tādu problēmu nav, lai
varētu pateikt reforma ir neizdevusies. Pakalpojumi novada
iedzīvotājiem tiek nodrošināti, dažas lietas jāuzlabo. Domājiet, kā
dzīvot kopā un strādāt vēl labāk.
A.Draudiņš: Ir ļoti svarīga V.Jurčas aizskartā tēma par
dokumentu aprites sakārtošanu, īpaši kontekstā ar to, ko mēs
ministrijā pašreiz darām, tas ir, mūsu uzsāktā aktivitāte par vienas
pieturas aģentūras principa ieviešanu valsts un pašvaldību
pakalpojumu sniegšanā. Strādājam pie tā, lai vismaz varētu pieteikt
pakalpojumus šajā vienas pieturas aģentūrā, kas būtu veidota uz
pilsētas vai pagasta pārvaldes bāzes, ka šī būtu tā vieta, kur
cilvēks var atnākt pēc ļoti daudzveidīga pakalpojuma. Mēs vēlamies
struktūrfondu naudu izmantot mērķtiecīgi administratīvās kapacitātes
stiprināšanai, piesaistīt speciālistus, apmaksājot viņu darbu 1,5
gadus šajos pakalpojumu centros.
Esam runājuši ar sociālajiem partneriem ar Latvijas
Tirdzniecības un rūpniecības kameru, ar Darba Devēju konfederāciju,
ar arodbiedrībām par to, ka mums ir jāpanāk Latvijā sistēma, lai pēc
iespējas tuvāk iedzīvotājiem varētu nodot pakalpojumu pieteikšanu.
Tas nozīmē, ka cilvēks var atnākt uz pārvaldi un pieteikt vajadzīgos
dokumentus, lai nav no vienas iestādes jāsaņem izziņa, lai to
iesniegtu otrā iestādē.
Turpinājumā V.Jurča minēja, ka divas jaunās māmiņas nezināja, vai
Staicelē pastāvēs bērnudārzs, ka tika uzdots jautājums par sētnieku
slodzēm Alojā un Staicelē.
M.Možvillo: Tā ir lielākā problēma, ka publiskojama
informācija netiek publicēta. Tāpēc arī mūsu iniciatīva ir -
izveidot šo ZZS un VL! deputātu mājaslapu
www.alojasnovads.eu , kurā mēs tomēr dodam
informāciju cilvēkiem apspriešanai. Savā mājaslapā ielikām amatalgu
sarakstu, cilvēkiem radās jautājumi. Pa oficiāliem kanāliem nav šīs
informācijas. Savā mājaslapā esam atvēruši iespēju, ka cilvēks var
uzdot jautājumu. Mēģinājām atbildes rast caur speciālistiem, bet
Vilnes kundze pateica, ka neatbildēs. Savas kompetences ietvaros
sniedzam atbildi, jo gribam rast kontaktu ar cilvēkiem, lai viņi
saprot, kā strādā pašvaldība, kādi ir amati. Algu var tulkot dažādi,
nezinot, ko cilvēks par to dara. Šie dokumenti pašvaldībai būtu
jāizliek apskatei, diemžēl viņi nav pieejami. Tikko tie nav
pieejami, sākas interpretācija...
Mājaslapā ievietojām iestāžu atskaites par 2009. gadu lai
informācija būtu tuvāk cilvēkiem, tur nav nekā slēpjama.
A.Draudiņš: Tas, ko jūs sakāt, ir pamatā labas pārvaldības
principam. Būtībā jāizdomā labākais un pareizākais veids. Jums
neviens nav aizliedzis veidot savu mājaslapu un tur publicēt jūsu
skatījumu uz lietām. Pašvaldībai ir jābūt skaidrai ziņai
iedzīvotājiem, kādā veidā tā organizē savu darbu, kas ir tās
tuvākajos un tālākajos plānos, kāda ir pašvaldības attīstības
vīzija, budžets.
Pašvaldības darbiniekiem ir pienākums atbildēt uz deputātu
pieprasījumiem, domāju, ka domes priekšsēdētāja nevar ignorēt
deputāta pieprasījumu. Deputāts var pārstāvēt savu vēlētāju
intereses, uzdodot iedzīvotāju jautājumus.
Jānis Bērziņš: Es domāju, ka jūs šeit esat ieradušies dēļ
tiem iedzīvotājiem, kas vāc parakstus, taču pašreiz mēs
novirzījāmies no tēmas, lai gan pārējie jautājumi arī ir vajadzīgi.
Kā es, kā Alojas novada iedzīvotājs, esmu uztvēris informāciju.
Staiceles deputāti šos parakstus nevāc. Es saprotu, ka to dara
iedzīvotāji. Mēs nevaram iet pret iedzīvotājiem. Kas tad viņiem
nepatīk? Kā novada iedzīvotājs varētu teikt tā, kāpēc staicelieši
varētu vākt parakstus.
Pats sākums domes darbībai domāju, ka te ir tas moments, ka
reti kurš cilvēks samierinās ar zaudējumu. Sākās ar to, ka ZZS
deputāti apstrīdēja vēlēšanu rezultātus. Tas izskanēja presē, visā
novadā un nostādīja lūk, alojieši pret staiceliešiem vai otrādi.
Pirms vēlēšanām, nezinu, kura tā majaslapa bija, kuras forumā vairāk
nekas nebija apspriežams, kā tikai tas, kāds ir Bakmanis, kas ir
Staicelē un ko viņi grib. Neesmu lasījis, runāju par to, ko
dzirdēju. Mani tas neskar. Es runāju, lai domātu par to, kāpēc tas
tā notiek. Tālāk ZZS un VL! deputāti paši nāca ar rakstiem avīzē,
kas novadā ir slikti. Domāju, ka tā ir vēlme pateikt, ka šī pozīcija
un domes priekšsēdētāja nespēj strādāt. Saprotu, ka ir grūti 8
balsis pret 7 balsīm, un tur tu neko nevar padarīt.
Piemēram, priekšsēdētājas alga - pozīcija saka 900, opozīcija 600
un nekā nevar vienoties. Nākošais izskatāmais jautājums - par
deputātu atalgojumu. Tā kā priekšsēdētāja ir deputāte, un viņai
mēnesī nostrādāto stundu skaits 160, tad viņa saņems atalgojumu,
tāpēc tika noteikti tie 6 lati bez ierobežojuma. Es tā cēlu roku.
Pēc tam tas viss varēja mainīties, jo priekšsēdētājai alga tika
noteikta.
Otrs visu laiku tiek meklēts negodīgums. Staicelē ir
vidusskola, mūzikas skola, nav nekad par jūsu iestāžu apmeklējumiem
izskanējusi domes sēdē informācija mēs bijām tur un tur, vajag
darīt tā vai tā. Esmu piedalījies visās domes sēdēs, bet varbūt, ka
par to runā komitejās. Domes sēdē nāk kā pārmetumi.
Visa šī gals ir jūsu pieprasījumā ja valdošā koalīcija nevar
iesniegt kvalitatīvu 2010. gada budžeta projektu līdz 2010. gada 20.
februārim, esam gatavi izstrādāt jaunu budžeta projektu ar
nosacījumu, ka esošā domes vadība noliek savas pilnvaras.
Galvenais uzdevums domē šobrīd ir pieņemt budžetu, jo bez tā dome
nespēj strādāt. Te ir vai nu jāsamierinās ar zaudējumu, vai kāds
no mums jāpārvilina uz otru pusi...
Iedzīvotāji barojas no preses, no interneta mājaslapām. Un ja
deputāti ir ierosinājuši cilvēkus vākt parakstus, tad ir slikti, bet
ja cilvēki paši to ir darījuši, tad jāpadomā, kā šo te mazināt. Jo
ne viss, ko mēs darām, ir labi. Slēpts te nekas netiek. Visu laiku
presē tiek nostādīts pozīcija pret opozīciju, un iedzīvotājs
klausās. Jādomā, kā vajag atspoguļot, lai nebūtu šādu procesu.
A.Draudiņš: Ja iedzīvotājiem ir dažādi tulkojumi, tad nav
pareiza komunikācija ar iedzīvotājiem.
Jānis Bakmanis: Nekas nav noticis, ne vakar,
ne aizvakar. Kolēģi pieminēja Jāni Bakmani. Tāds nu viņš ir, un
staicelieši šo cilvēku atzīst. Visi šie notikumi ir publiskā telpā
redzami, vārdi cilvēkiem aizķeras, un veidojas sabiedriskais
viedoklis. Katrā vietā ir savs lokālpatriotisms, un Staicelē tas ir
īpaši izteikts. Pirms vēlēšanām J.Bakmaņa apriori noņemšana, kas
bija nekorekti izdarīta, iesūdzot dažādās instancēs. Ne valsts
kontrolē, ne KNAB nav parādījusies pašvaldības mantas
izsaimniekošana. Tagad liela daļa Staiceles sabiedrības nāk palīgā
JBakmanim, jo šai netaisnībai jāpieliek punkts. Netaisnība ir
atklāti redzama, tā turpinās ar vēstulēm KNAB.
Ja Ausekļa forumu bija spiesti aiztaisīt ciet,
jo tika zākāta priekšsēdētāja, tad tā nu bija patiesība. Kāds
apzināti šo Staiceles sabiedrību tracināja. Staicelē cilvēki saka
kāpēc mums jāpierāda, kā uzbūvēts Staiceles Mūzikas un mākslas
skolai jumts. Par pašvaldības līdzekļiem tas nav, cilvēki saziedoja,
un tas tika izdarīts, kā daudzas lietas, kas ir sakārtotas un
izdarītas. Tas labais piemērs, kas ir Braslavā un Staicelē, kad
cilvēki ir gatavi ziedot savu brīvo laiku, lai sakārtotu kādu vietu
šajā grūtajā laikā, ir pozitīvi jānovērtē. Te ir otrādi.
Iedzīvotāju sapulcē dzirdējāt staiceliešu
attieksmi. Ja šie 60 cilvēki jums neko nenozīmē, tad tas parāda jūsu
attieksmi.
Pateicoties Dacei Vilnei, budžets un visas lietas
novadā tiek sabalansētas vienādi, un šeit nav kāds apbižots. Viņa
cenšas ieklausīties gan opozīcijas, gan pozīcijas viedokļos.
V.Bārda: Ja Jūs lasāt ķengu lapas, un tas
Jums ir svarīgāks, tad tā ir cita lieta. Mēs neesam iesnieguši
dokumentus, kas kurina naidu. Domes sēžu lēmumi netiek pasniegti -
kāpēc deputāti balso par vai pret. Domei ir sava mājaslapa un sava
prese, kurā nepasniedz viedokļus.
Piemērs no hokeja - ja tiesnesis uz laukuma
attiecas pret visiem vienādi, tad spēle aiziet normāli, lai cik
komandas savā starpā ir naidīgas. Ja tiesnesis vienam neievēro
rupjus pārkāpumus, bet otram kasās pie sīkumiem, tad nonāk līdz
kautiņam...
A.Draudiņš: Nav sliktu vai labu deputātu,
visiem jāstrādā. Jautājuma būtība, cik es to saprotu, ir
komunikācijā ar iedzīvotājiem. Lai novērstu konkrēto gadījumu
Staicelē, novada vadībai jātiekas ar iedzīvotājiem sanāksmēs, kur
skaidro šo situāciju. Ļaut iedzīvotājiem izteikties, kādas ir
problēmas, pārrunāt, kā tās varētu risināt.
Ministrijas nostāja - tas nebūs tik vienkārši,
savāc parakstus un dala nost. Reforma notika ļoti ilgā laika posmā
no 1998.gada līdz 2009. gadam, tās laikā visām pašvaldībām bija
iespējas savstarpēji diskutēt, kādā veidā iet vai neiet kopā. Tagad
ir 94% - 95% pašvaldības, kas ir lēmušas iet kopā šādā kontekstā, kā
Latvija šobrīd izskatās. Esošajās administratīvajās teritorijās
jāorganizē darbs tā, lai nodrošinātu visefektīvāko pakalpojumu
sniegšanu. Saeima par šo jautājumu var lemt dažādi.
Turpinājumā deputātu jautājumi.
I.Bite jautāja, vai vēl būs iespēja Brīvzemnieku
pagastam saņemt 200 tūkstošus latu.
A.Draudiņš: Valstī vairāk kā 100 miljoni tika
sadalīti šajos 200 tūkstoš latu maksājumos, un likumā ir skaidrs
regulējums, ka šos 200 tūkstošus saņem tās pašvaldības, kuras līdz
2007.g. 31. decembrim ir pieņēmušas lēmumu par novadu veidošanu, vai
izveidojušas novadu līdz 2009. g. 31. janvārim. Nevienā citā
gadījumā pašvaldības nav tiesīgas saņemt šos līdzekļus. Likums nav
grozīts, un man nav zināms, ka tas varētu notikt.
D.Vilne jautāja: Gada beigās nesaņēmām budžetā
diezgan lielu summu no plānotā iedzīvotāju ienākuma nodokļa un no
pašvaldību izlīdzināšanas fonda - vai ir izredzes, ka mēs varētu
saņemt to, kas netika ieskaitīts 2009. gadā?
A.Draudiņš: Mana kompetence nav tik liela, lai es atbildētu uz
šo jautājumu, bet cik es zinu, tad šāda finansiāla palīdzība nebūs.
Šobrīd valstī iedzīvotāju ienākuma nodoklis pildās nedaudz virs 70
procentiem, tuvākajā laikā valdība lems par tā kompensēšanu
pašvaldībām līdz 92%, 8% paliek pašvaldību risks.

Sagatavoja Ieva Drone
|