Lapu veido
Māris KALĒJS
t. 29216755
maris sanne.lv

SANNE
|
ALOJA ->
Reportāžas ->
Brīvzemnieku pagasts
05.02.2010.
Iedzīvotāju sapulce Brīvzemnieku pagastā
5. februārī Puikules tautas namā notika sapulce,
kurā Alojas novada vadība un deputāti tikās ar Brīvzemnieku pagasta
iedzīvotājiem.
Kā klājies domei kopš novada izveidošanas, kādi
bijuši galvenie darbi, kas palicis mazāk ievērots, kā veidojas
jaunais budžets, kādas būs izmaiņas attiecībā uz sociālo palīdzību
par to visu stāstīja domes priekšsēdētāja Dace VILNE un
atbildīgie speciālisti.

D.Vilne: Līdz ar reformu mainījās novada
pārvaldība, Brīvzemnieku pagastā tagad palicis pārvaldnieks Arvīds
Bērziņa kungs. Līdz šim Bērziņa kungs pārraudzīja divus pagastus
gan Brīvzemnieku, gan Braslavas, bet tagad esam budžetā plānojuši,
ka Braslavai būs savs pārvaldnieks tehniskais speciālists, bet
Bērziņa kungs paliks tikai un vienīgi Brīvzemnieku pagasta pārvaldes
vadītājs. Viņa ziņā būs tikšanās ar iedzīvotājiem un atbildes uz
jautājumiem, pārraudzība par visām tehniskajām un saimnieciskajām
lietām, kas notiek pagasta teritorijā. Uz vietas jums ir sociālais
darbinieks un kasiere-lietvede, kas pieņem visus jūsu iesniegumus un
maksājumus. Novadā izveidota centralizēta grāmatvedība, kas atrodas
Alojā, tur ir arī Sociālā dienesta vadība, savukārt jūs esat tikuši
pie tādas priekšrocības kā būvvalde - divas reizes mēnesī
būvinspektors ir sastopams Puikulē.
2009. gada beigas valstī finanšu jomā bija ļoti
sarežģīts, to izjutām arī pašvaldībā. Salīdzinot ar 2008. gada
budžetu, 2009.gadā bija krietns samazinājums budžeta līdzekļos, kas
tiks novirzīti pašvaldībām no valsts puses, vasarā vajadzēja
samazināt vēl no tā paša, kas jau likās vairs īsti nesamazināms, un
viskritiskākās pienāca pagājušā gada beigas, kad pašvaldības
iestādēm tika dota atļauja pirkt tikai tās lietas, kas nepieciešamas
iedzīvošanai, atsakoties no jebkādiem tēriņiem.
Pašreiz mēs strādājam pie 2010. gada budžeta
izveidošanas, ir notikušas tikšanās ar visiem iestāžu vadītājiem -
2010. gada budžets nebūs labāks, kā 2009. gada otrā puse, jo
līdzekļi samazinājums pret 2009. gadu ir ļoti ievērojams. Tas
attiecas arī uz tā sauktajām ceļa naudām speciālajā budžetā, kuras
samazinātas apmēram par trešo daļu. Šī gada bagātīgā ziema prasa
tīrīt ceļus un ielas gandrīz katru otro dienu, un katrs brauciens
maksā tūkstošos latu, kas jātērē no tā jau samazinātās ceļa naudas.
Jo vairāk sniega, jo mazāk mums paliks brīvā nauda ceļu remontiem
vasarā.
2009. gadā, izmantojot Lauku atbalsta dienesta
uzraudzīto Eiropas līdzfinansējumu, tika ļoti jauki izremontēts
Puikules tautas nams. Atbilstoši LAD nosacījumiem, katra pašvaldība
varēja īstenot projektu par 140 tūkstošiem latu. Tautas nama remonts
izmaksāja mazāk, tāpēc 12. februārī tiks iesniegts projekta
pieteikums par atlikušo summu, kas pienākas Brīvzemnieku pagastam,
un kurā plānots sakārtots Puikules ielu apgaismojumu. Cerams, ka to
varēsim atļauties šajā gadā. Ozolmuižas iedzīvotāji šī paša projekta
ietvaros jau tikuši pie apgaismotām ielām.
Viena no pozīcijām, ko esam paredzējuši 2010.
gada budžetā, cerams, ka domes deputāti to apstiprinās ir izmaiņas
attiecībā uz mazo bērnu ēdināšanu. Līdz šim valsts jau vairākus
gadus dotēja pirmo klašu bērnu ēdināšanu ar 80 santīmiem, taču sākot
ar nākošo mācību gadu šī finansēšana tiks pārtraukta, novirzot
līdzekļus maznodrošināto bērnu brīvpusdienām, neatkarīgi no klases,
kurā viņi mācās. Zinot to, cik svarīgi ir maziem bērniem dienas
laikā būt paēdušiem siltas pusdienas, sākot ar nākošo mācību gadu
nodrošināsim bezmaksas ēdināšanu 1. 2. klašu skolēniem visās
novada skolās. Bērniem, kas mācās ārpus novada, šāda veida palīdzību
nesniegsim.
Līdz šim Brīvzemnieku pagastā tika atmaksāti ceļa
izdevumi bērniem, kas mācās skolās ārpus novada, sākot ar šo gadu to
esam pārtraukuši. Mūsu viedoklis ir tāds, ka novadā varam nodrošināt
visnotaļ konkurētspējīgu izglītību vidusskolas posmā, jo mūsu novadā
ir divas vidusskolas: Alojas Ausekļa vidusskola un Staiceles
vidusskola. Alojas vidusskolas 12. klases skolēnu eksāmenu rezultāti
liecina, ka bērni tiek sagatavoti labi, vidusskolu viņi beidz ar
labām sekmēm un iestājas prestižās Latvijas augstskolās budžeta
grupās.
Valstī ir teiciens nauda seko skolēnam, tas
nozīmē, ka valsts katra skolēna skolotāju algošanai paredz noteiktu
naudas daudzumu. Ja mūsu pašvaldības bērns aiziet mācīties uz cita
novada skolu, tad šis bērns aiziet ar visu naudu, un mēs vēl šim
prom aizejošam bērnam atmaksājam ceļa izdevumus - tātad mums šis
prom aizejošais bērns izmaksā pietiekami dārgi. Jo īpaši tas
attiecas uz Puikules un Ozolmuižas pamatskolām, kur finansējums
mērķdotācijas veidā no valsts puses nav pietiekams, lai pilnībā
varētu nosegt visu skolotāju un skolas vadības atalgojumu, interešu
izglītību plašākā apmērā, nekā to vēlētos. Un pašvaldība ir spiesta
piemaksāt. Jo vairāk bērnu aiziet projām jau pamatskolas posmā, jo
skola ir trūcīgāka, jo pašvaldībai jāliek klāt nauda no savas puses,
lai varētu nodrošināt mācību procesu.
Pašreiz nav cilāts jautājums, ka varētu tikt
slēgta kāda no Brīvzemnieku pagasta pamatskolām Puikules vai
Ozolmuižas, kaut gan ir jāatzīst tas, ka bērnu skaits tajās ir
neliels. Nākošajā mācību gadā pirmās klases ne vienā ne otrā skolā
nav pilnā apmērā nokomplektētas. Tad ir ļoti cieši jāskatās, kas
notiks tālāk vai 5-6 gadīgo bērnu grupās ir tik daudz bērnu, ka
varam pateikt - aiznākošajā mācību gadā abās skolās būs pilna pirmā
klase. Vēl ir jāsaprot, ka apvienotajās klasēs, kuras ir gan vienā,
gan otrā pamatskolā, kvalitatīvs mācību darbs var tikt traucēts. Lai
cik skolotājs cenšas, un es ļoti ticu, ka skolotāji strādā ārkārtīgi
atdevīgi, viņš nevar veltīt nedalītu uzmanību savam mācību
priekšmetam un vienai klasei, lai dotu kvalitatīvas zināšanas,
uzmanība ir jāvelta divām atšķirīgām klasēm. Pieļauju, ka šī iemesla
dēļ, vecāki, kuriem ļoti rūp bērnu izglītība, jau pamatskolas līmenī
izvēlas sūtīt bērnu uz kādu citu skolu, kur nav apvienotās klases.
Un līdz ar to mūsu abas pamatskolas nonāk lielākā līdzekļu trūkumā.
Tas ir apburtais loks, un ir cieši jādomā, kādā veidā radīt bāzi,
lai varētu šīs abas skolas saglabāt.
Alojas pašvaldība ir nodrošinājusi bezmaksas
skolēnu autobusu, kas ved bērnus gan no rīta uz skolām, gan
pēcpusdienā uz mājām. Bērniem, kuri uz skolu un mājās nevar nokļūt
ar pašvaldības transportu, tiek apmaksātas sabiedriskā transporta
biļetes, tikai vecākiem jāiesaldē biļešu nauda, kamēr pašvaldība
atmaksā.
Ozolmuižas iedzīvotājiem sāpīgs jautājums ir par
bijušās arodskolas ēkas likteni. Dažus gadus atpakaļ šī ēka bija
audzēkņu pilna, un daudziem Ozolmuižas iedzīvotājiem bija
nodrošinātas darba vietas, bet tagad tā ir tukša. Vienīgais, kas ēkā
notiek - ir sporta stundas Ozolmuižas pamatskolas bērniem un vakarā
treniņu iespējas iedzīvotājiem. Mēs esam domājuši, kā šo ēku
piepildīt, bet tādas īsti skaidras idejas, ko varētu īstenot,
neieguldot lielus līdzekļus no pašvaldības puses, nav. Ja jums ir
kāda skaista ideja, un jūs redzat, kādā veidā šo ēku varētu
izmantot, lai būtu labi visām pusēm, tad jūsu ideja noteikti tiktu
apspriesta un izvērtēta. Ja tā būtu atbalstāma un īstenojama, tas
arī tiktu darīts. Līdz brīdim, kamēr pašvaldības maks ir daudz
tukšāks, nekā mēs to būtu gribējuši, nevaram atļauties no jauna
atvērt kādu iestādi vai centru, lai šajā ēkā iedvestu dzīvību.
Mudīte TREIMANE, Alojas novada domes finansiste,
vispirms pastāstīja, kā pašvaldībā beidzies 2009. gads finanšu
jomā: 2009. bija ļoti sarežģīts budžeta gads ne tikai Alojas
novadā, bet visām Latvijas pašvaldībām divu iemeslu pēc pašvaldību
apvienošanās un ieņēmumu daļas nozīmīgāko pozīciju neizpilde. Pirmo
reizi manā 19 gadu ilgajā darba praksē pašvaldībā neizpildījās
valsts solītā iedzīvotāju ienākuma nodokļa daļa. Iedzīvotāju
ienākuma nodoklis neizpildījās gandrīz par 70 tūkstošiem latu,
dotācija no pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fonda - apmēram par 15
tūkstošiem latu. Saistībā ar iedzīvotāju maksātspējas samazināšanos,
neizpildījās nekustamā īpašuma nodokļa ieņēmumi (apmēram Ls 15000),
nesaņēmām plānotos ieņēmumus no dzīvokļu komunālajiem pakalpojumiem,
arī maksu par bērnu ēdināšanu bērnudārzos un skolās. Situāciju
sarežģīja tas, ka par iedzīvotāju ienākuma nodokļu neizpildi
uzzinājām tikai 4. ceturksnī, un pirmos deviņus mēnešu bijām
dzīvojuši, it kā ir cerības saņemt visu plānoto naudu, tāpēc gada
pēdējos trīs mēnešos bija jāieslēdz taupības režīms.
Kopējie ieņēmumi 2009. gadā mums sastādīja 3,5
miljonus latu,
kopējie iedevumi 4,7 milj. latu.
Kā bija iespējams tērēt vairāk? Pirmkārt brīvo
līdzekļu atlikums no 2008. gada bija apmēram 640 tūkstoši latu,
otrkārt 2009. gadā Valsts kasē Alojas novads ņēma vairākus
apjomīgus kredītus (430 tūkstošus Alojas ūdenssaimniecības
sakārtošanai, 160 tūkstošus Alojas sporta halles celtniecības
pabeigšanai un 45 tūkstošus Ozolmuižas ielu apgaismojumam un
Puikules tautas nama rekonstrukcijai).
Ja sīkāk paanalizējam izdevumu daļu manuprāt,
izdevumi tērēti tradicionālajā proporcijā, tas nozīmē:
izglītībai 47% (≈ 2,3 milj. latu);
teritoriju apsaimniekošanai 17% (≈ 816 tūkstoši
latu);
sociālā palīdzība 15% (≈ 704 tūkstoši latu);
vispārējie valdības dienesti 12% (≈ 566
tūkstoši latu) pirmajā mirklī varētu šķist, ka tie ir pārvaldes
izdevumi, bet situācija ir drusku savādāka, jo budžeta klasifikācija
šajā izdevumu pozīcijā prasa uzskaitīt arī aizdevumu procentu
maksājumus un savstarpējos norēķinus ar citām pašvaldībām par
sociālajiem un izglītības pakalpojumiem, kas no 566 tūkstošiem
sastāda gandrīz 200 tūkstošus;
kultūras vajadzībām 7% (≈ 350 tūkstoši latu);
pārējie tēriņi mazāk kā 2%.
Arī speciālajā budžetā nepiepildījās mūsu cerības
ja gada sākumā plāns bija 147 tūkstoši latu, tad reāli speciālajā
budžetā naudu no ceļa fonda līdzekļiem saņēmām 111 tūkstošus latu.
Par 2010. gada pašvaldības budžetu
2010. gada budžetā ieņēmumu daļa plānojās apmēram
2,59 miljoni latu (pret 3,5 miljoniem faktiski iekasētajiem
pagājušajā gadā).
Budžeta izdevumu daļas veidošanā pirmais variants
ir tāds, ka ļāvām iestāžu vadītājiem salikt visus savu sapņus.
Izrādās, ka vēlmes ievērojami pārsniedz mūsu iespējas. Ir noticis
pirmais budžeta apcirpšanas riņķis, kas nebija nekas patīkams. Ja
iepriekšējās trīs pārvaldēs sapulcē optimistiski solīju, ka
mēģināsim neuzkāpt uz tā paša grābekļa, kā iepriekšējā gadā, un
atstāsim zināmu līdzekļu daļu rezervē, gadījumam, ja arī šajā gadā
mums neizpildīsies ieņēmumu daļa (ir jau no valsts puses doti
mājieni, ka tā neizpildīsies), tad šodien es vairs to negribētu
apgalvot, ka budžetu varētu veidot ar rezervi. Diemžēl situācija ir
daudz dramatiskāka, nekā sākumā likās. Gribu brīdināt iestāžu
vadītājus, ka situācija varētu būt tāda, kā staigājot pa naža asmeni
gandrīz katru dienu nāksies izlemt vai maksāsim par elektrību,
sakaru pakalpojumiem, varbūt par kancelejas precēm, nāksies izvērtēt
katru rēķinu un nolikt tos rindas kārtībā pēc svarīguma pakāpes.
Gundars KARLSONS, Alojas novada pašvaldības
izpilddirektors, stāstīja par 2010. gada budžeta izdevumu
daļu: Vispirms pastāstīšu par to, kas 2010. gada budžeta
izdevumu daļā mums ir jāiestrādā vēl bez iestāžu vadītāju vēlmēm.
Plānotie zināmie ieņēmumi šajā gadā 2 miljoni
586 tūkstoši latu,
no tā jāatskaita:
- tā saucamās mērķa naudas vispārizglītojošo
skolu un interešu izglītības pedagogu algām kopā ar sociālo nodokli
Ls 374896;
- mērķdotācijas datoriem novada skolām (budžetā
tika ieskaitīta pilna avansa summa) Ls 32962;
- mērķdotācijas bibliotēkām internetiem un
Puikules feldšeru punktam Ls 5844;
- aizdevumu pamatsummas atmaksa Ls 140000;
- aizdevumu procentu apmaksa Ls 185550;
- iezīmētās naudas no iepriekšējā gada
(bezdarbniekiem, avanss projektiem) Ls 121000;
- kreditoru parādi (pašvaldības nesamaksātie
rēķini no 2009. gada) Ls 61260.
Pāri paliek 1milj. 664 tūkstoši latu, kuros
jāierēķina izdzīvošana (siltums, ūdens, elektrība, darba algas un
viss pārējais), pēc tam skatīsimies, ko vēl varēsim atļauties.
Domāju, ka nauda visvairāk tiks novirzīta izglītībai un sociālajiem
jautājumiem.
Par 2010. gada speciālo budžetu
Ceļu fonda nauda šogad samazināta par 35%
salīdzinājumā ar pagājušo gadu, un summā tas sastāda 71 tūkstoti
latu uz visu novadu. Sadalījumu katrai pārvaldei norādīja
ministrija, un tas ir šāds (summas noapaļotas):
Aloja 28000 (40%),
Braslavas pagasts 8200 (11%),
Brīvzemnieku pagasts 13700 (19%),
Staicele 21000 (29%).
Speciālajā budžetā katrai pārvaldei ir iekrāts
2009. gada atlikums:
Aloja 52000,
Braslavas pagasts 7000,
Brīvzemnieku pagasts 25000,
Staicele 9500.
Tātad kopā šajā gadā speciālajā budžetā katrai
novada pārvaldei ir šādas summas (ceļu naudas):
Alojai 80 tūkstoši latu,
Braslavas pagastam 15 tūkstoši latu,
Brīvzemnieku pagastam 39 tūkstoši latu,
Staicelei 30 tūkstoši latu.
Tā kā samazinājums ir ļoti liels, centīsimies
iespēju robežās visu sabalansēt, lai ziemā ceļi ir iztīrīti, un kaut
kas paliek vasarai.
Inga Brente Mieze, Alojas novada Sociālā
dienesta vadītāja, par izmaiņām sociālajā palīdzībā: Novada
iedzīvotājiem ir iespēja saņemt sociālo palīdzību, vēršoties pie
sociālā darba speciālistiem katrā pārvaldē.
2010. gadā sociālā joma būs viena no tām, kur
piespiedu kārtā un iespēju robežās budžets būs jāpalielina, jo
pietiekoši audzis pabalsta pieprasītāju skaits, kas turpinās pieaugt
arī šajā gadā. Pagājušajā gadā sociālais budžets visās 4 pārvaldēs
kopā pabalstos vien sastādīja 56 tūkstošus latu. Šogad plānojam
vismaz trīs reizes lielāku summu. Lielākā daļa no plānotā tērēsies
valsts noteikto pabalstu izsniegšanai.
Ir izstrādāti jauni vienoti saistošie noteikumi,
kas nosaka kārtību, kādā apmērā sociālo pabalstu veidus ir iespējams
saņemt Alojas novada iedzīvotājiem. Ir saglabāts GMI pabalsts, ko
nosaka valsts garantētā minimālā ienākumu līmeņa nodrošināšanai,
dzīvokļa pabalsts, vienreizējais pabalsts ārkārtas situācijā,
pabalsts bāreņiem un bez vecāku gādības palikušajiem bērniem,
pabalsts audžuģimenēm. Saglabāts ir arī pabalsts medicīnas
pakalpojumu apmaksai, pabalsts bērnu izglītībai un audzināšanai,
brīvpusdienas Alojas novada vispārizglītojošo un pirmskolas
izglītības iestāžu audzēkņiem un pabalsts pārtikas pakas, kas tiek
izsniegts talonu veidā, un ir iespējams par noteiktu summu
iegādāties pārtikas preces vietējos veikalos.
Ir pieņemti arī saistošie noteikumi par
vienreizējiem pabalstiem Alojas novadā, ar kuriem varēsiet
iepazīties februāra Alojas Novada Vēstīs. Šajos noteikumos ir
saglabāts pabalsts dzimšanas dienās sasniedzot 85, 90 un vairāk un
100 gadu vecumu, Ziemassvētku pabalsts (paciņas) pensionāriem no 85
gadu vecuma, bērniem no piedzimšanas brīža līdz 10 gadu vecumam un
bērniem, kuri ievietoti audžuģimenēs vai bērnu namos. Šie noteikumi
paredz arī pabalstu bērnu piedzimšanas gadījumā, tas ir 60 latu
apmērā, un plānots šo pabalstu izmaksāt svinīgā sarīkojumā, līdzīgi,
kā tas notiek Alojā. Jaunums visās pārvaldēs būs ekskursiju
organizēšana trūcīgo ģimeņu bērniem - katrā pārvaldē vienu reizi
gadā. Jaunums būs arī pabalsts 50 gadu kāzu jubilejā jeb zelta
kāzās, kas ir 50 latu apmērā.


Iedzīvotāju JAUTĀJUMI un ATBILDES
Varētu teikt, ka Brīvzemnieku pagasta iedzīvotāju
sapulcē vienīgais jautātājs bija bijušais pagasta padomes
priekšsēdētājs Mārtiņš Andersons.
Viņam domes vadībai bija daudzi jautājumi: 1.
Pagājušajā gadā notika teritoriālā reforma, ir pagājušas 200 dienas,
man būtu jautājums vadībai kā viņi jūtas. Vai mēs jau esam
sasnieguši plānotos mērķus, kāpēc taisīja reformu? Viens no
pamatmērķiem bija atdalīt izpildvaru no lēmējvaras, apgūt lielākus
projektus, būs profesionālāki darbinieki un tml. Cik tālu esam
tikuši?
2. Kas ir pagasta pārvaldnieks pēc būtības
saimnieks vai kalps?
3. Par budžeta sadales principiem pa pārvaldēm
kādā veidā tas notiek, jo katrā pilsētā un pagastā ir kas atšķirīgs.
Vai tādā veidā budžetu vispār nedala?
4. Neko nedzirdēju par burkāna naudu?
5. Kādus projektus dome apgūs visā novadā
tuvākajos trīs gados?
6. Ir noslēdzies 2009. gads, ceru, ka novada
avīzē tiks atspoguļots, ko cienījamie deputātu kungi lēma pašā
sākumā, ka katrs pagasts iztiek ar savu naudu līdz 2009. gada
beigām. Kā tas ir izdevies? Kā ir ar administratīvajām izmaksām, vai
tās ir samazinājušās?
7. Kāpēc tika nobremzēti pagājušajā gadā iesāktie
bijušā pagasta projekti un iepirkumi?
8. Kurā vietā Alojas novadā ir nakts patversme?
Andersona kungam atbildēja domes priekšsēdētāja
D.Vilne: Man šķiet, Andersona kungs, ka uz dažu jautājumu Jūs pats
atbildi zināt, bet gribat sagaidīt, ko es par to īsti teikšu...
Ne mēs bijām tie, kuri pieprasīja, lai tiek
veidots novads, apvienojot 4 pašvaldības, ja tās līdz tam dzīvoja
pietiekami labi katra pa sevi. Brīvzemnieku cilvēki ļoti labi zina,
cik liela bija pašu pretestība pret Staiceles iekļaušanu novadā un
cik liela bija Staiceles nevēlēšanās iekļauties Alojas novadā. Tagad
gribam vai nē, visi esam zem viena jumta, lai cik katrs mēģināja
izteikt savas iebildes vienā vai otrā veidā.
Vai izpildvara pašreiz ir atdalīta no lēmējvaras?
Es domāju -jā. Jūs ļoti labi zināt, ka ir 14 deputāti un es kā
piecpadsmitais deputāts domes priekšsēdētājas statusā, kā regulāri
algots darbinieks - tā ir lēmējvara. Un visas iestādes un
darbinieki, atbilstoši jaunajai novada struktūrai, ir novada
izpilddirektora pakļautībā, viņš arī slēdz darba līgumus.
Vai ir sasniegti novadu reformas mērķi, vai
mēs esam ieguvuši? Esmu jau teikusi ne reizi vien manuprāt, valsts
izvēlējās vai tā tas sakrita, ka novads tika veidots pašā
visnelabvēlīgākajā brīdī, un pati novadu veidošana daudzos gadījumos
saistījās ar iekšējiem protestiem. Tīri cilvēcīgi teikšu, ka nevaru
atbildēt - esmu sasniegusi visu to mērķi, ko man kā novada vadītājai
ir izvirzījusi valsts līdzsvaroto un vienmērīgo attīstību, radītas
jaunas darbavietas, ka viss plauks un zels, un jau pēc pusgada mēs
varēsim teikt, ka dzīvojam leiputrijā. Veidojot novadu tika
uzskatīts, ka stiprākais balstīs vājāko un vājākajam klāsies labāk,
bet tagad visi esam neapskaužamā situācijā. Aloja no 4 novadu
veidojošām pašvaldībām bija tā, kura nesaņēma finansējumu no
pašvaldību izlīdzināšanas fonda, kā tas bija pārējam pašvaldībām,
taču kā novads jaunajā budžeta gadā esam nonākuši atbalstāmo novadu
statusā un tas, ko dabūjam no pašvaldību izlīdzināšanas fonda
(nosacīti no bagātajām pašvaldībām), ir vairāk kā 600 tūkstoši latu.
Tas ir pietiekami liels cipars, apmēram 4. daļa, ja mūsu kopējais
budžets ir 2,5 miljoni latu.
Reforma paredzēja, ka jaunajos novados varēs
īstenot Eiropas projektus, kas maksā daudzus desmitus vai simtus
tūkstošu, vai atsevišķos gadījumos pat miljonus latu. Eiropas fondu
nosacījumi ir tādi, ka sākumā jāiegulda pašiem sava nauda, un tad,
kad darbs padarīts, var saņemt atpakaļ valsts un Eiropas
līdzfinansējumu. Bieži vien mazās pašvaldības nebija spējīgas Valsts
kasē vai kādā citā finanšu institūcijā paņemt aizņēmumu, Valsts
kase, Valsts kredītuzraudzības padome šo atļauju nedeva, ja šīs
pašvaldības budžets bija pārāk mazs, lai šādu lielu projektu varētu
īstenot. Tika uzskatīts, ka novadā vienā gadā vērienīgāku projektu
varēs realizēt vienā apdzīvotā vietā, nākošajā gadā citā un kopējā
kapacitāte pieaugs. Līdzīgi ir ar projektu vadību. Daudzos gadījumos
mazās pašvaldības nevarēja algot atsevišķus projektu vadītājus, taču
Eiropas fondu līdzfinansētie projekti prasa rūpīgu naudas plūsmas
kontroli un vadību.
Novadā turpinām iesāktos projektus:
Brīvzemniekos pagājušajā gadā tika pabeigta tautas nama
rekonstrukcija, ja LAD atbalstīs, tur vēl paredzēti papildus darbi.
Esam noslēguši līgumu par Ozolmuižas
ūdenssaimniecības sakārtošanu, jo Ozolmuižas iedzīvotāji ļoti labi
zina, cik sliktā stāvoklī ir attīrīšanas iekārtas un visa
ūdensapgādes un kanalizācijas tīklu sistēma. Tikko ļaus laika
apstākļi (aprīlī) sāksies pietiekami apjomīgi darbi Ozolmuižā. Šajā
gadā ir noslēgts līgums, ka tiek uzbūvētas jaunas attīrīšanas
iekārtas, nedaudz arī kanalizācijas tīkli - īstenosim to daļu, kas
attiecas uz kanalizāciju. To daļu, kas attiecas uz ūdensapgādi, šī
projekta ietvaros īstenos nākošajā gadā, jo šajā gadā nevaram
nodrošināt visu projekta priekšfinansēšanu. Jūs jau dzirdējāt, ka
par īstenotajiem projektiem aizņēmumu pamatsummas un procentu
atmaksa šajā gadā ir 140 un 185 tūkstoši latu. Katrs jauns kredīts,
kas jāņem, ir pietiekami smags slogs uz tā jau sarukušo pašvaldības
budžetu, jo kredītgrozs novadam kopumā ir pietiekami piepildīts.
Valsts kase un Valsts kredītuzraudzības padome pieļauj, ka kredītos
varam maksāt (pamatsumma plus procenti) ne vairāk kā 20 % no
pašvaldības budžeta. Tātad kredītspējas trūkuma dēļ šis Ozolmuižas
projekts tika bremzēts. Pietiekami ilgu laiku Brīvzemnieku
pašvaldība bija neatkarīga, un jūsu pašu rokās bija šo projektu
pasteidzināt, lai nebūtu jāpārmet mums. Es nejūtos šo projektu
bremzējusi, jo līguma parakstīšanas brīdī jau bijām finanšu
grūtībās.
Par budžeta sadales principiem. Kad tika
veidots novads, pirmajā elpas vilcienā tika teikts, ka katra novadu
veidojošā pašvaldība līdz 2009. gada beigām iztiek ar saviem
līdzekļiem, un 2010. gadā tiek veidots kopīgs budžets. Šī doma
izjuka tādēļ, ka mainījās pārvaldes struktūra. Kopīgā novada
pārvaldē no 15 deputātiem nav neviena cilvēka no Brīvzemnieku
teritorijas, bet mums ir jāuztur pārvalde, kas kontrolē arī
Brīvzemniekus. Grāmatvedības aparāts, Sociālais dienests, bāriņtiesa
novada cepure bija jāuztur par novada līdzekļiem. Te vairs
nevarēja pateikt cik latus priekšsēdētājas algai pārskaitīsim no
Alojas, cik no Brīvzemnieku, Braslavas un Staiceles budžeta. Līdzīgi
tā bija ar visiem pārvaldes darbiniekiem. Sākumā pārvaldes aparāta
uzturēšana pilnībā tika veikta no Alojas budžeta.
Brīvzemniekiem no vienas puses līdzekļu bija
daudz, bet no otras puses ļoti lieli debitoru parādi (kaut kas nav
samaksājis pašvaldībai), ko veidoja iedzīvotāju nesamaksātie
komunālo pakalpojumu un zemes nodokļa maksājumi. Šie debitoru
parādi, iestājoties novadā, Brīvzemnieku pašvaldībai bija apmēram 57
tūkstoši latu. Debitoru parādi novadam kopumā ir apmēram 115
tūkstoši latu. Brīvzemnieku iestādēm paredzētais finansējums tika
nodrošināts tādā apmērā, kādu pieļāva budžeta iespējas, neuzskatu,
ka kāds tika apdalīts.
2010. gada budžets ir vienots. Brīvzemnieku
pagasta iestāžu vadītāji, tieši tāpat kā visi pārējie, iedeva savus
budžeta pieprasījumus. Ievērojot budžeta iespējas, esam
nodrošinājuši iestāžu turpmāko darbību. Gribu teikt, ka mēs nedodam
mazāk, kā tajā gadījumā, ja Brīvzemnieku pagasts būtu palicis kā
neatkarīga pašvaldība.
Par burkāna naudu (valsts piešķirtā
mērķdotācija Ls 200 000 infrastruktūras sakārtošanai tām
pašvaldībām, kuras labprātīgi apvienosies novadā). Jūs, Andersona
kungs, par to zināt vislabāk, kādēļ tajā brīdī, kad Jūs vēl bijāt
pašvaldības vadītājs, Reģionālās attīstības un pašvaldības lietu
ministrijā nebijāt iesniedzis nekādus papīrus, kā pieprasījumu pēc
šīs naudas. Esmu personīgi interesējusies RAPLM, kādas būtu iespējas
šo naudu saņemt, bet man pateica viennozīmīgi tā kā šis
pieprasījums nav bijis iesniegts, kamēr šī pašvaldība bijusi
neatkarīga, tad novada vārdā mums izredžu pagaidām uz šo naudu nav,
ja kas īpaši nemainīsies.
Par tuvāko 3 gadu projektiem novadā.
Līdz tam, kamēr nebūs skaidra virzība, ka mūsu
budžets atdzīvojas, mēs nedrīkstam uzņemties jaunas saistības, ja
mēs zinām, ka nevaram tās pildīt.
2010. gadā tiks īstenots Ozolmuižas attīrīšanas
iekārtu izbūve, deputāti atbalstīja Puikules ielu apgaismošanas
projektu, bet tam vēl notiks izvērtēšanas process, jāsagaida LAD
atbalsts, pēc tam varēs izstrādāt tehnisko projektu un sākt
realizāciju. Tas būs vai nu šajā, vai nākošajā gadā. Tiklīdz
sapratīsim, ka varam tālāk virzīt, tiks uzsākta ūdenssaimniecības
sakārtošana Puikulē, bet tas nav šī gada projekts un pašreiz nav
iezīmēts arī kā nākošā gada projekts.
Alojā turpinās Kohēzijas fonda atbalstītais
ūdenssaimniecības projekts, ļoti dārgi maksājošs. Lielākā daļa no tā
ir pabeigta 2009. gadā, šogad jāuzbūvē attīrīšanas iekārtas
Ungurpilī un ūdenstornī, atdzelžošanas stacijā jāsaliek iekārtas,
tad būs pabeigts. Tad paliek vienīgi kredītmaksājumu daļa.
LAD naudas ietvaros tiks iesniegts projekta
pieteikums Ungurpils ielu apgaismojuma sakārtošanai. Ja to
atbalstīs, īstenosim ar Eiropas līdzfinansējumu. Jā nē, tad par
pašvaldības līdzekļiem, jo Aloja, būdama vēl neatkarīga, ir ilgstoši
taupījusi tam naudu (52 tūkstoši latu no ceļu naudas).
Vilzēnos atbalstīts ūdenssaimniecības projekts,
pagājušā gada rudenī tika parakstīts līgums ar Vides ministriju, ka
to realizēsim pa daļām. Vilzēniem ir noslēgts līgums par tehniskā
projekta izstrādi, nākošajā gadā tiks veikts iepirkums par
būvniecību. Mēs uzskatījām, ka vislielākā vajadzība šobrīd ir
sakārtot Ozolmuižas attīrīšanas iekārtas, par kurām tika saņemts ne
viens vien pārmetums no Valmieras reģionālās vides pārvaldes un
iedzīvotājiem.
Dažādu iemeslu dēļ ir bremzējies Vilzēnos
iesāktais LAD projekts Blankas- Krustiņi ceļš. Cerams, ka šajā
vasarā tas virzīsies uz priekšu. Ir iesniegts projekta pieteikums
par 2. kārtu, jo 1. kārtā nebija paredzēta visa ceļa rekonstrukcija.
Staicelē ar Eiropas līdzfinansējumu pagājušajā
gadā tika sakārtota Lielā iela pilsētas centrā un asfaltēts ceļa
posms Vīķos, šajā gadā par atlikušo naudu tika iesniegts projekts,
ko varētu īstenot nākošajā gadā Lielas ielas sakārtošana tālāk.
2012. un 2013. gadā rindu gaida izglītības iestādes. Ja Alojas PII
Auseklītis, izmantojot valsts investīcijas, 2008. gadā tika ļoti
labi sakārtots un tur vairs lielas naudas nevajag, tad Vilzēnu skola
ir ļoti sliktā stāvoklī, pietiekami daudz naudas vajag Ozolmuižas
skolai, kur katastrofālā stāvoklī ir jumts, Puikules skolā jāsakārto
logi un vajadzīgs ēkas remonts. Tie ir nākotnes projekti. Alojā, kā
novada centrā, redzu pietiekami daudzas vietas, kur vajadzētu
sakārtot ielu asfaltu, līdzīgi tas ir citās apdzīvotās vietās.
Vai administratīvās izmaksas samazinājās to
varēsim atbildēt, kad grāmatveži un ekonomisti būs apkopojuši 2009.
gada izdevumus.
Par nakts patversmi mūsu novadā tāda nav.
Zinu, ka ir cilvēki, kuriem tas būtu vajadzīgs. Ideju līmenī viens
no variantiem ir, ka Ozolmuižas arodskolas ēka varētu būt kā
Sociālais centrs.

M.Andersons: Es gribēju dzirdēt un Jūs arī to
pateicāt, ka Zalāna kunga reformas projekts ir praktiski izgāzies,
arī Jūs par to labi neatsaucāties. Man ir skaidrs, ka mūsu attīstība
reformas un dižķibeles rezultātā ir atmesta par kādiem 2-3 gadiem
atpakaļ.
Par burkāna naudu rakstījām vēstuli un visi
dokumenti ir ministrijā. Bet tajā laikā likumā bija punkts, ka jābūt
piekrišanai iestāties 4 pašvaldību novadā, bet mums bija tikai par
piekrišanu iestāties 3 pašvaldību novadā. 2008. gadā likumu
izmainīja un pieņēma jaunu, kur ir ierakstīts, ka visiem, kas
izteikuši vēlēšanos apvienoties, tiem visiem pienākas nauda. Tātad,
novadam jāraksta jauns papīrs un tikai jāprasa, lai naudu dod. Tur
es neko vairs palīdzēt nevaru, kaut arī gribētu.
Par budžeta dalīšanas principiem. Ja pārvaldnieks
ir tikai tehnisks darbinieks, kas kaut ko paskrien pēc
priekšsēdētājas un izpilddirektora pavēles, tad tur nevajag domājošu
cilvēku. Bet budžetu vajadzēja veidot tā, ka katrai pārvaldei pēc
noteiktiem kritērijiem tiek iedalīta nauda. Tad pārvaldniekam jātiek
galā, viņš būs ieinteresēts, lai nauda tiktu iztērēta saprātīgāk.
Tāpēc uzskatu, ka budžeta sadale nav pareiza.
Turpinājumā Andersona kungs pievērsās praktiskām
lietām - publikācijām novada avīzē (janvāra numurā), norādot uz
nepilnībām un neprecizitātēm.

Pēc tam deputāts Valdis Bārda pauda Zaļo un Zemnieku
Savienības un Visu Latvijai! deputātu viedokli par šo novadā
aizvadīto pusgadu gan to, kas padarīts, gan to, kas iegūts, gan
to, kas tuvākajā laikā būtu darāms. Viņš reklamēja ZZS un VL
uzturēto mājaslapu
www.alojasnovads.eu , kuru
kā bezmaksas reklāmu var izmantot novada iestādes, uzņēmēji. Ikviens
iedzīvotājs te var uzdot savu jautājumu, uz kuru deputāti savas
kompetences ietvaros atbildēs.
Brīvzemnieku pagasta iedzīvotājus uzrunāja deputāts Broņislavs
Lapkovskis: Šodien izskanēja gan pozīcijas, gan opozīcijas
viedokļi, un visi nonācām pie secinājuma, ka novadu reforma nav
izdevusies, tā ir uzspiesta, nekādu labumu ne man, ne jums tā nav
nesusi ne izglītībā, ne kultūrā. Viņš atgādināja: Braslava ir
piedzīvojusi 2 vai 3 reformas. 1995. gadā Braslavā bija 1500
iedzīvotāju, bet tagad - tikai 700, jo aizejot pagastam no Braslavas
uz Vilzēniem, Braslava palika tukša. Lauki paliek bez dzīvības,
cilvēkam nav centra uz kurieni nākt. Katrs rēķins un čeks jāved uz
Alojas domi, iesniegumi par sociālo palīdzību arī, kam tas bija
vajadzīgs?
Ozolmuižas vecāki uzdeva jautājumu saistībā ar to, ka
vidusskolēniem neatmaksās ceļa biļetes uz skolām ārpus novada, jo
Ozolmuižas iedzīvotājiem nav sabiedriskā transporta uz Aloju un
Brīvzemniekiem, tādēļ bērni, kuru vecākiem nav personīgais
transports, nevar nokļūt novada skolās, arī Alojas Mūzikas un
mākslas skolā.
D.Vilne: To mēs saprotam, mēģināsim domāt, vai tur varam
novirzīt pašvaldības autobusu.
Ozolmuižas pamatskolas skolotāja izteica savu viedokli par
apvienotajām klasēm: Varbūt tie, kam nav saistība ar skolu, nezina
un vecāki iedomājas, ka tas ir ļoti slikti, ka bērni mācās
apvienotajās klasēs, bet mēs Ozolmuižā esam analizējuši šo
jautājumu, un patstāvīgajās klasēs nebūt rezultāti nav labāki kā
apvienotajās klasēs. Skolotāji apmeklē kursus, lai varētu strādāt
šajās klasēs, bērni vairāk iemācās strādāt patstāvīgi, mācās
sadarboties. Neticu, ka lielajās skolās, kur klasē ir 25 28 bērni,
katram bērnam tiek pievērsta lielāka uzmanība, kā šajās apvienotajās
klasēs. Apvienotajās klasēs bērni neiegūst zemāka līmeņa izglītību.
D.Vilne: Es zinu, ka šī lauku skolām tik aktuālā problēma tiek
risināta Latvijas mērogā, un to, ka Ozolmuižā un Puikulē ir ļoti
profesionāli pedagogi, kas saprot esošo situāciju, to es novērtēju.
Zinu, ka jūs šajā situācijā esat atraduši vislabāko modeli, kā dot
viskvalitatīvāko izglītību saviem bērniem, bet vai Jūs kā pedagogs
varētu likt roku uz sirds un teikt man labāk patīk strādāt
apvienotajā klasē? Šodien pārrunātais nebija kā pārmetums, bet tas
nav tas variants, uz ko mums būtu jāiet.

Sagatavoja Ieva Drone
|