Staicele -
Kastanis - Staiceles vidusskola
12.11.2008.Par skolēnu mācību sasniegumu vērtēšanu
Skolēnu rudens brīvdienās pedagogi apmeklēja kursus
un seminārus savos mācību priekšmetos Limbažos, Rīgā, Valmierā. Lai
atsvaidzinātu un precizētu zināšanas skolēnu mācību sasniegumu
vērtēšanā, bijām uzaicinājuši no IZM Izglītības satura un eksaminācijas
centra lektoru Kasparu Špūli. Viņš bija sagatavojis teorētiski
praktisku nodarbību, tajā dzirdētais gan apstiprināja jau pedagogiem
zināmo, gan kliedēja šaubas un sniedza pilnīgāku izpratni par skolēnu
vērtēšanas svarīgākajiem principiem.
Kolēģi ļoti atzinīgi novērtēja šajā lekcijā dzirdēto,
veicām arī dažas izmaiņas skolēnu vērtēšanas kārtībā, kas saistošas
visiem Staiceles vidusskolas pedagogiem un mūsu skolēniem.
Lūk, materiāls no K.Špūles lekcijas, kas pierāda, ka
vērtēšana nav tikai skolotāja iegriba, bet vesela mācību procesa
sistēma.

Tālāk daži būtiskākie punkti no Staiceles vidusskolas
mācību sasniegumu vērtēšanas kārtības, kas varētu vairāk interesēt
vecākus.
2.4.1. Vērtējumu i jeb ieskaitīts
(ja skolēns mācību vielu apguvis labi) un n/i jeb
neieskaitīts (ja skolēna zināšanas nav pietiekamas, lai
turpinātu sekmīgu mācīšanos) lieto, lai pedagogi izzinātu, vai skolēni
sapratuši un apguvuši mācību saturu, un lai noteiktu skolēnu
iegaumēšanas un prasmju līmeni kārtējās vai diagnosticējoša rakstura
pārbaudēs: ikdienas klases un mājas darbos. Vērtējums n/i norāda,
ka skolēns apguvis mācību vielu mazāk par 60%.
2.4.2. Vērtējumus ieskaitīts, neieskaitīts
un ierakstu nav vērtējuma jeb n/v pedagogi ņem vērā,
izliekot skolēniem semestra atzīmes.
2.4.3. Izglītojamo ikdienas mājas darbus vērtē ar
ieskaitīts vai neieskaitīts. Par lielāka apjoma
tematiskajiem mājas darbiem skolotājs var izlikt vērtējumu 10 ballu
skalā. Ja skolēns nav veicis mājas darbu, skolotājs izliek "n/v".
2.4.4. Semestru noslēgumā sekmju žurnāla atsevišķā
mājas darbu vērtējumiem paredzētā lapā skolotājs izliek kopvērtējumu, ko
ieraksta ailē pirms mācību priekšmeta vērtējuma. Tas skolēniem var
ietekmēt semestra atzīmi vienas balles robežās.
7.6.7. Ja izglītojamais nav veicis pārbaudes darbu
noteiktajā termiņā, viņam dod iespēju veikt šo darbu 2 nedēļu laikā
kopš notikušās pārbaudes. Attaisnojošu kavējumu gadījumā divu
nedēļu laikā kopš ierašanās skolā, bet ne vēlāk kā līdz
semestra beigām. Mācību stundu kavējumi skolēnu neatbrīvo
no tematisko un noslēguma pārbaudes darbu pildīšanas un to vērtējumi
nav uzlabojami 1. un 2. semestru pēdējā mācību nedēļā.
7.6.8. Izglītojamajam ir tiesības uzlabot
nepietiekamo vērtējumu divu nedēļu laikā pēc pārbaudes darba, bet ne
vēlāk kā līdz semestra beigām. Atkārtoti veicot pārbaudes darbu,
skolēnam izliek vērtējumu ne augstāku par 4 ballēm.
Skolotājs sekmju žurnālā aiz datuma, kad veikts plānotais pārbaudījums,
blakus ailē ieraksta skolēnam labojot nopelnīto pozitīvo vērtējumu.
7.7. Izglītojamajam nepieciešams iegūt vērtējumu
visos izglītības programmas mācību priekšmetos un valsts pārbaudes
darbos, izņemot tos, no kuriem skolēns atbrīvots normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā. Atbrīvojums no sporta stundām var būt,
pamatojoties tikai uz ārsta izsniegtu zīmi.
7.8. Ieraksts n/v izmantojams, lai fiksētu, ka
skolēns nav ieguvis vērtējumu.
7.9. Izglītojamais iegūst n/v ikdienas darbā, ja:
7.9.1. atsakās mutiski vai rakstiski veikt
uzdevumu;
7.9.2. atrodas mācību stundā, bet nav iesniedzis
darbu.
7.10. Ja 1. vai 2. semestrī ir ieraksts nav
vērtējuma, tad gadā skolēns nevar iegūt sekmīgu vērtējumu. Lai to
iegūtu par visu semestri, kurā nav vērtējuma, jākārto ieskaite.
7.11. Izglītojamais iegūst n/v gadā, ja abos
semestros ir ieraksts "nav vērtējuma", ja nav izmantojis skolotāja
piedāvātās konsultācijas vai atbildējis norādītajā papildus laikā.
7.12. Izglītojamā semestra vērtējumu mācību
priekšmetos izliek, ņemot vērā visus šajā semestrī saņemtos vērtējumus.
Semestra vērtējumu var izlikt, ja skolēns veicis 75% no paredzētajiem
pārbaudes darbiem, kas vērtējami ballēs.
7.19. Skolotāju un vecāku sadarbību izglītojamo
mācību sasniegumu pilnveidē nodrošina šādas saziņas formas:
skolēna dienasgrāmata; pārbaudes darbi; sekmju lapas; darbu mapes;
vecāku sapulces; individuālās konsultācijas ar klases audzinātāju,
priekšmetu skolotājiem, skolas administrāciju.
A.Grāvere, direktora vietniece mācību darbā
|