Staicele -
Reportāžas - Staiceles vidusskola
14.04.2008.
Par šo vidusskolu ir jācīnās! - izglītības
kvalitātes izvērtēšanas process jeb akreditācija vidusskolā
Staiceles vidusskolas kolektīvam šis mācību gads bija
ļoti atbildīgs jāsagatavojas skolas kārtējai akreditācijai, tas ir,
vispusīgai skolas darba izvērtēšanai, kas valsts iestādēs notiek reizi
sešos gados. Vidusskola pastāv tikai otro gadu, arī direktors Juris
Krastiņš skolu vada tikpat ilgi. Kā būs? Satraukums visiem: skolas
vadībai, pedagogiem, audzēkņiem, tehniskajam personālam.

14. un 15. aprīlī skolā strādāja zinoša un ļoti
labvēlīga ekspertu komisija priekšsēdētāja Lilita Kreicberga, Valkas
ģimnāzijas direktore; Inta Lemešonoka, Carnikavas pamatskolas direktore;
Vita Broka, Baložu vidusskolas direktore; Gunta Puriņa, Raiskuma
pamatskola direktora vietniece mācību darbā un Valda Siņicina no
Mazsalacas vidusskolas.

Akreditācijas komisijas ekspertes kopā ar skolotājiem
un vecākiem vēro skolas prezentāciju.

Direktors Juris Krastiņš stāstīja par skolas vēsturi
un šodienu, par skolas vīziju, skolotāju kolektīvu, skolēnu skaitu,
skolas renovāciju un sporta aktivitātēm.

Direktora vietnieces stāstīja par mācību darbu,
audzināšanas darbu un skolas tradīcijām. Attēlā: runā direktora
vietniece mācību darbā Alda Grāvere.
Neskatoties uz saspringto darba grafiku, ekspertes
Lilita Kreicberga un Inta Lemešonoka atrada brīdi, lai pastāstītu
staiceliešiem plašāk ko vidusskolā dara akreditācijas komisija un kādi
ir pirmie vērojumi, iespaidi.
Inta Lemešonoka (piedalījusies ap 10 Latvijas skolu
akreditēšanā): Lai iegūtu objektīvu skolas vērtējumu, anketējam
vecākus, skolēnus, pedagogus, elektroniskajā izdrukā redzam kopējo ainu.
Skatāmies pēc procentuālā vairākuma. Redzam visdažādāko attieksmi. Tad
domājam par problēmām skolā. Ko varam ieteikt saviem kolēģiem? Vairāk ar
atbalstošu pozīciju dodam rekomendācijas, jo visi esam praktiķi.
Skatāmies, lai skolā viss atbilstu valsts normatīvajiem aktiem,
likumdošanai (visa obligātā dokumentācija). Vērojam pedagogu praktisko
darbību stundās. Tam klāt liekam pedagogu obligātās dokumentācijas
izvērtēšanu kā sastādīti pārbaudes darbi, vērtēšanas kritēriji, vai
skolēnam skaidrs, par ko saņem 6 balles, par ko 8. Vērtējam pedagogu
darba plānojuma dokumentus, analīzes gada beigās: kas izdevies, kas
jādara, lai paaugstinātu izglītības kvalitāti. Skatām vadības darbu gan
dokumentācijas līmenī, gan komandas kontekstā. Saistībā ar pašvaldību
skolas fizisko vidi, materiāli tehnisko bāzi, kā jaunās tehnoloģijas
ienāk izglītības procesā. Galvenais, ko gribam redzēt izglītības
procesa kvalitāte. Pārējās lietas ir pakārtotas vide,
tehnoloģijas, personāls, atbalsts.
Bija tikšanās ar Sociālā dienesta, Bāriņtiesas
vadītājiem un darbiniekiem, ar pašvaldības policistu, logopēdu, medmāsu
viss kopumā veido atbalstu (atbalsta personāls).
Divās dienās jāizskata ļoti daudz dokumentācijas,
klašu žurnāli, dienasgrāmatas, bērniem lūdzām pierakstus, viņu klades,
burtnīcas, lai kopējais vērtējums būtu objektīvs.
Kad varētu būt rezultāti?
I. Lemešonoka: Tie taps apmēram mēneša laikā. Kad
visi eksperti uzrakstīs savus ziņojumus, nosūtīs komisijas
priekšsēdētājam, lai rakstītu gala ziņojumu, ko iesniegs vidusskolai.
Gala ziņojumā būs vērtējums apmēram 20 jomās. Pēc līmeņiem varēsiet
redzēt, kuras jomas ir stiprākas.
Kādi ir pirmie secinājumi saistībā ar nesen izveidoto
vidusskolu?
I. Lemešonoka: Tas bijis pašvaldības politiskais
lēmums, bet jāveido materiāli tehniskā bāze. Ir noteiktas prasības
vidusskolām, piemēram, kabinetiem fizikā, ķīmijā, dabaszinībās.
L. Kreicberga: Uzņemot skolēnus, sākot ar skolas
direktoru, pedagogiem un arī pašvaldības vadītājs dod solījumu, ka
jaunieši saņems kvalitatīvu izglītību. Tas ir drosmīgs solis, bet
izglītībā jāiegulda milzīgi daudz naudas, cilvēkresursu un arī
attieksmes ziņā.
I. Lemešonoka: Arī personāls jāpiesaista ar
naudu. Sarunā ar pašvaldības vadītāju klausījāmies, ka varētu būt
sociālās garantijas, kas piesaistītu profesionālus trūkstošos
cilvēkresursus. Klausījos, ko runāja atbalsta personāls. Bija prieks
dzirdēt, ka sabiedrība atbalsta vidusskolas izveidi, jo vietējiem te
dota iespēja iegūt vidējo izglītību. Prieks par 11. klases jauniešiem.
Jādod iespēja skolotājiem celt kvalifikāciju, jārod iespēja apmaksāt
kursus, jo vidusskolas skolotājam jābūt krietni augstākai
kvalifikācijai.
Atbalsta personāls teica, ka skolai ir labs prestižs
vietējā sabiedrībā, tas ir ļoti jauki, bet sasniegto nedrīkst nogremdēt
un pazaudēt.
L. Kreicberga: Nāku no sporta stundas 11. klasē,
kuru vadīja skolotājs Aigars Ragainis. Sajutu, kāpēc ir jācīnās par
vidusskolu nedrīkst piemānīt šos puišus! To azartu, ar kādu viņi
trenējas! 11. klase jums ir brīnišķīga! Pat tad, ja viņi nebūs
futbolisti, te iegūs dzīvei ļoti vajadzīgās prasmes.
Vajadzētu ļoti, ļoti atbalstīt skolu. Mēs anketējām
87 skolēnus. 90% vai pat vairāk saka man patīk šī skola. Tas
nekas, ka viņi pēc tam atrod dažādas lietas, kas nepatīk, dažam nepatīk
pat mācīties, bet patīk skola! Tā ir milzīga uzslava Staiceles
vidusskolai.
I. Lemešonoka: Patīkami šodien bija dzirdēt no
atbalsta personāla, ka konkrēti ar šī direktora ienākšanu skolā viņi jūt
reālas pārmaiņas, ka direktors ir ļoti aizrautīgs un redz skolai
nākotni. Viņi saka beidzot kaut kas mainās, beidzot kaut kas notiek!
Ja arī kaut kas vēl nav izremontēts, tad būs nākošajā solī. Viņi redz
pozitīvo virzību un pauž uzticēšanos direktoram. Domāju, ir ļoti
svarīgi, ka cilvēki uzticas.
L. Kreicberga: Projektu jomā skola varētu
attīstīties. Direktors viens pats to nevar, vajag komandu. Skolotājos
potenciāls ir. Skatījos, kādus uzdevumus pedagogi izvirza savai darbībai
prezentācijā harmoniska personība; saikne: vecāki skolēns
skolotājs; vides veidošana. Jaunizveidotai vidusskolai svarīgākais
jautājums ir izglītības kvalitāte.
I. Lemešonoka: Mums ir vēl viena rekomendācija,
ko pārrunājām tiekoties ar vecākiem skolā vajadzīgs psihologs.
Pašvaldībā ir, bet viņš nodarbojas ar krīžu jautājumiem.
L. Kreicberga: Naudas ziņā skola ir ļoti
neizdevīga pašvaldībai, bet citādi tā nav pašvaldība, kurai nav
skolas. Lai Staicelei veicas un jūs spējat šinī konkurencē izturēt un
savu vietu saglabāt!
Staicelē esmu pirmo reizi. Valkas ģimnāzijā mācās
skolēni no 7. 12. klasei, mums nav sporta novirziena, bet ir sporta
halle, stadions ar mākslīgo segumu un visu pārējo, mums arī ir
problēmas, ko risinām. Skolēnu skaits 350, citas mācību programmas,
bet audzēkņi jau līdzīgi.
Staiceles vidusskolā vēlam visiem izturību, sākums
nekad nav viegls. Ja reiz esat nolēmuši, ka ir vidusskola, tad
atpakaļceļa nav bērnu dēļ. Kopumā patīkama jums vidusskola un pati
pilsētiņa.
Paldies par sarunu!
Apsveicam Staiceles vidusskolas kolektīvu ar iegūto
akreditāciju uz 6 gadiem!
Sagatavoja Ieva Drone
|
|