Staicele -
Reportāžas - Vecāku sapulce
vidusskolā
04.10.2007.
Vecāku sapulce Staiceles vidusskolā
4. oktobrī skolas vadība organizēja vecāku pilnsapulci.

Vispirms vecākus uzrunāja direktors Juris Krastiņš, informējot par
izremontētajām telpām, par iespējamo datumu - kad sāks darboties jaunā
katlu māja, par iespējamiem risinājumiem - kā skolai tikt pie jauniem
logiem, lai ekonomētu kurināmo. Viņš stāstīja arī par notikumu gaitu
saistībā ar rīta autobusu no Limbažiem līdz Staicelei. Šobrīd skolotājus
un skolēnus no Alojas ved pašvaldības busiņš, taču nākotnē tas varētu
būt arī satiksmes autobuss:
Šī lieta ieguvusi politisku nokrāsu, jo kādam ir
izdevīgi dokumentus neparakstīt, bet cerības nav zudušas. Šogad mums
brauc trīs skolotāji no Puikules, domāju, ka brauks arī nākošajā gadā
un pēc tam, jo mazās skolas nevar visiem skolotājiem nodrošināt
slodzes. Uzskatu, ka mūsu vidusskola izveidosies par labu tramplīnu
studiju dzīvei, lai pēc 12. klases jaunietis dotos uz Rīgu un zinātu,
ko grib. Tā ir iespēja taupīt naudu un pāragri neiekrist lielpilsētas
kārdinājumos.

Direktora uzaicināta, vecāku sapulcē lekciju lasīja Limbažu Konsultatīvā
bērnu centra vadītāja, audiologopēde Andra Vabale. Lektore ir gan
pedagoģiskā, gan klīniskā logopēde, studējusi medicīnu Rīgas Stradiņa
universitātē, šobrīd arī divu augstskolu lektore.
Andra Vabale stāstīja par smadzenēm, bērnu vecumposmiem
un audzināšanas stiliem. Pasaulē notiek ļoti plaši smadzeņu pētījumi,
tie ir palīgs gan skolotājiem, gan vecākiem bērnu audzināšanā,
izglītošanā un mācīšanā.
Daži padomi no lekcijas, kuros pieaugušajiem ir vērts
ieklausīties, lai labāk saprastu bērnus:
Negatīva stresa apstākļos lielākai daļai cilvēku
normāla domāšana un izvērtēšana vispār nevar notikt (atceramies paši
sevi dusmu brīžos). Ja uz bērnu visu laiku kliedzam, tad viņš ir
trauksmē un nevar iedarbināt savas labākās īpašības. Skolēnos stresu
var radīt gan fiziski, gan emocionāli draudi, arī mērķa trūkums. Mēs
domājam, ka bērna uzdevums atrast mērķi dzīvē, bet tas var notikt
tikai ar vecāku palīdzību. Bērns nevarēs pats sev izvēlēties mērķi, ja
vecāks nebūs kā virzītājs un padomdevējs, jo vecāki redz viņa stiprās
un vājās puses. Stresu bērnā var izraisīt arī tas, ja mācības ir par
grūtu, viņš nesaprot uzdoto vai arī atvēlētais laika resurss par īsu.
Gribētu akcentēt ne visi bērni vienā tempā un ātrumā var apgūt, ko
skolotājs stāsta. Katram ir iedots savs resurss. Mūsu uzdevums - pēc
iespējas attīstīt šo resursu.
Tagad zinātnieki saka - ja bērnu nesākam izglītot jau
no divu gadu vecuma, tad viņš var būt nerealizējies, ja vien nav dabas
dots ļoti augsts potenciāls. Piemēram, kuram bērnam pirmajā klasē būs
vieglāk tam, kurš mācēs lasīt, rēķināt un komunicēt, vai tam, kurš
šis prasmes nebūs apguvis? Piekrītu, ka skolu mācību programmas ir
smagas, bet mūsu visu uzdevums izvērtēt, kas bērnam noderīgs
programmā. Atzīmju skalā pietiekams vērtējums ir no 4 līdz 10 ballēm.
Visi nekad nevarēs sasniegt 8 vai 9 balles. Ja bērns mācās tikai uz 9
un 10, tad viņu resurss ir ļoti noslogots, pastāv bažas, ka viņi var
arī pārdegt. Līdzsvarotai mācību politikai ir liela nozīme.
Mūsu smadzenes vērtē emocijas. Vai varat ar pavēli
kādu iemīlēt? Nē. Mēs varam teorētiski teikt, ka mīlam bērnus, bet
pieaugušajiem jāsaprot lai kādas emocionālās vētras tevī būtu pret
cilvēku, laipnam būt ir pienākums! Vai esam laipni viens pret otru?
Visiem cilvēkiem vajadzīgs labs vārds, nebūsim skopi, dāvāsim
komplimentus!
Mācīt emocionāli ir grūti, bet vērtīgi, jo skolēni tā
daudz vairāk iemācās. Vecākus aicinu būt emocionāliem, dažreiz arī
negatīvi emocionāliem. Vissliktākais - bezemocijas. Dzīvē daudz ko
uztveram neverbāli (bez vārdiem). Mājās vecāki var izmēģināt
kontaktēties ar bērniem bez vārdiem. Emocionāli pārdzīvota informācija
atmiņā glabāsies daudz ilgāk.
Bērniem valodas attīstība kavējas visā pasaulē. Tas ir
fenomens pie attīstītās zinātnes un tehnikas sasniegumiem. Pēc
palīdzības griežas vecāki, kuru bērni trijos gados izrunā pirmos
vārdus. Tā notiek, jo vecākiem vairs nav laika runāt ar bērniem,runā
televizors, dators. Lai iemācītos runāt, vajadzīga komunikācija. Ir
ļoti bīstami arī pusaudžu vecumā bērnu nekontrolēti atstāt pie datora.
Kopta valoda nav tikai skolas kompetence, bet arī
ģimenes. Mans aicinājums runājiet ar bērnu, stāstiet viņiem daudz ko
un lasiet priekšā pat līdz 13 gadu vecumam. Tad, kad mamma lasa
priekšā, tas ir daudz emocionālāks un niansētāks nekā tad, ja bērns
lasa pats. Pēc tam vajag lasīto kopīgi pārrunāt. Iemācīt cilvēku
klausīties tā ir brīnumlaba lieta. Padomājiet, ko teicis Einšteins:
Mums ir jāievēro, ka intelektu nedrīkstam stādīt pārāk augstu. Tam,
protams, ir vareni muskuļi, bet nav personības. Tas nevar vadīt. Tas
var tikai kalpot.
Sapulces noslēgumā par darbu audzināšanas jomā stāstīja
direktora vietniece audzināšanas darbā Antra Rudzīte. Viņa teica paldies
vecākiem par kultūras naudu, jūtama liela atsaucība, par sadarbību un
atbalstu pagājušajā mācību gadā. Atkārtoti un vienbalsīgi par Vecāku
domes priekšsēdētāju ievēlēja Induli Graviņu un par vietnieci Ināru
Kuzmenko.
Alda Grāvere, direktora vietniece mācību darbā, stāstīja
par grozījumiem MK noteikumos, kas skar skolēnu pārcelšanu uz
nākamo klasi, kā arī par skolēnu mācību sasniegumu vērtēšanas
noteikumiem Staiceles vidusskolā:
Izglītojamo pārceļ nākamajā klasē, ja viņš ir
saņēmis gada vērtējumu visos attiecīgas izglītības programmas konkrētajā
klasē noteiktajos mācību priekšmetos (izņemot priekšmetus, no kuriem
izglītojamais ir atbrīvots) un nav saņēmis vērtējumu, kas
neatbilst mācību priekšmeta standartā noteiktajiem sasniedzamajiem
rezultātiem vai ir zemāks par 4 ballēm:
1.-4.klasē vairāk nekā vienā mācību
priekšmetā;
5.-8.klasē un 10.-11. klasē vairāk
nekā divos mācību priekšmetos.
Pēcpārbaudījumi un papildus mācību pasākumi (
konsultācijas ) izglītojamam mācību gada beigās ir obligāti
mācību priekšmetos, kuros mācību sasniegumu vērtējums:
1.-4.klasē neatbilst mācību priekšmeta standartā
noteiktajiem sasniedzamajiem rezultātiem vai gada vērtējums ir
zemāks par 4 ballēm, vai gada vērtējums nav saņemts;
5.-8.klasē un 10.-11. klasē gada vērtējums
ir zemāks par 4 ballēm vai gada vērtējums nav saņemts.
Saskaņā ar skolēnu mācību sasniegumu vērtēšanas
noteikumiem Staiceles vidusskolā skolēniem un viņu vecākiem jāzina
sekojošais:
- Skolotājs ieplāno pārbaudes darbu grafiku savos
tematiskajos plānos, kurus saskaņo savā metodiskajā komisijā un ar
skolas vadību.
- Skolotāji plānoto ieskaišu laiku ieraksta ieskaišu
grafikā (klases žurnāla aizmugurē) un paziņo skolēniem. Vienā dienā
klasei nedrīkst plānot vairāk kā 1 tematisko pārbaudes darbu.
- Ja attaisnojoša iemesla dēļ skolēns nav pārbaudes
darbu veicis, tad, vienojoties ar priekšmeta skolotāju, 2 nedēļu
laikā to nokārto.
- Skolotājs izlabo pārbaudes darbus un vērtējumus
izliek klases žurnālā nedēļas laikā no uzrakstīšanas brīža.
- Skolēnam ir tiesības uzlabot vērtējumu kārtējās,
tematiskajās un nobeiguma pārbaudēs, ja vērtējums ir zem 4 ballēm,
vienojoties ar priekšmeta skolotāju, 2 nedēļu laikā darbu
veicot atkārtoti.
- Skolotājs ieraksta skolēnam pozitīvu vērtējumu
blakus ailē aiz datuma, kad veikts plānotais pārbaudes darbs.
- Ja kādā mācību priekšmetā skolēns semestrī nav
saņēmis vērtējumu (n/v), tad vērtējums gadā var tikt
samazināts par 1 balli.
- Ja nav vērtējuma (n/v) par mājas darbiem,
tad semestrī un/vai gadā vērtējums var tikt samazināts par 1 balli.
- Vecāki par skolēnu sasniegumiem tiek informēti ar
skolēnu dienasgrāmatu starpniecību - reizi mēnesī klases audzinātājs
vecākiem ieraksta katra skolēna sekmju izrakstu, kas atrodas skolēna
dienasgrāmatas aizmugurē. Vecākiem jāiepazīstas ar sekmju izrakstu
jāparaksta.
- Mācību priekšmetu metodiskajās apvienībās (ievērojot
rajona metodiskajās apvienībās ieteikto) ir izstrādāta vienota rakstu
darbu pārbaudes sistēma, kas nosaka skolēnu individuālā darba veidu,
biežumu, vērtēšanu.
Mācību priekšmets |
Darba veids |
Klašu grupa |
Minimālais labojamo darbu skaits mēnesī |
Vērtēšana |
Latviešu valoda literatūra |
Visa veida rakstu darbi: (mājas darbi, domraksti,
atstāstījumi, kontroldarbi, ieskaites utt.) |
5.-12. |
tik, cik ir nedēļā tarificēto stundu skaits
latviešu valodā |
i, ni,
ballēs |
Matemātika |
visa veida rakstu darbi: (mājas darbi,
kontroldarbi, ieskaites utt.) |
5.-12. |
tik, cik ir nedēļā tarificēto stundu skaits
attiecīgajos mācību priekšmetos |
i, ni,
ballēs |
Svešvalodas |
visa veida rakstu darbi: (mājas darbi,
kontroldarbi, ieskaites utt.) |
5.-12. |
tik, cik ir tarificēto stundu skaits attiecīgajos
mācību priekšmetos nedēļā |
i, ni,
ballēs |
Vēsture. ģeogrāfija., dabaszinības, ķīmija, fizika |
visa veida rakstu darbi: (mājas darbi,
kontroldarbi, ieskaites utt.) |
5.-12. |
tik, cik ir tarificēto stundu skaits attiecīgajos
mācību priekšmetos nedēļā |
i, ni,
ballēs |
Uz vecāku sapulci bija
ieradušies divi desmiti vecāki. Tas raisīja pārdomas gan vidusskolas
vadībai, gan pedagogiem. Pēdējā laikā pedagogus satrauc fakts, ka daļa
skolēnu (šoreiz uzvārdus nesauksim) starpbrīžos skrien ārā pakrastē
UZSMĒĶĒT, atgriežas smirdēdami, stundas kavēdami, nesagatavojušies
darbam. Vai tiešām vecāki nezina par savu bērnu atkarību?
Mēs aizrādām, informējam vecākus (ielūkojieties
dienasgrāmatās ielīmētajā informācijā!), taču smēķēšanas bums turpinās.
Lūdzu, vecāki, pārbaudiet savu bērnu kabatas, somas pirms došanās uz
skolu! Kur viņi dabū cigaretes jau rīta agrumā? Kurš nopērk? Protams, ja
vecāki smēķē, bērni dara to pašu. Glabājiet, vecāki, savas cigaretes
rūpīgāk! Nespējam noskatīties, kā daļa jauniešu bojā savu veselību! Šie
skolēni pārkāpj skolas iekšējo kārtības noteikumu 18. punktu. Jūs var
sodīt par bērnu neaudzināšanu. Un vēl - padomājiet, kā mājās ar jums
runā bērns, jo tieši tāpat viņš izturas arī pret citiem līdzcilvēkiem,
reizēm baisi klausīties, kādi vārdi nāk no viņa mutes. Vecāki, jūs esat
atbildīgi par savu bērnu veselību un drošību! Lūdzu, nāciet uz skolu un
noskaidrojiet, kāda ir bērna attieksme pret mācību darbu, kāda uzvedība.
Iespējams, neesat pietiekami informēti vai nav bijis laika interesēties.
Skolotāji bez jūsu atbalsta nespēs samilzušās problēmu atrisināt.
Padomājiet! - satraukti stāsta skolas vadība.
Vislielākais paldies tiek
teikts visiem vecākiem, kas nopietni rūpējas par saviem bērniem, ģimenē
kārtīgi audzina, tāpēc viņi ir zinoši, pieklājīgi un centīgi. Prieks, ka
šādu audzēkņu ir tik daudz.
Sagatavoja Ieva Drone
|
|