Staicele -
Reportāžas - Svētā putna "Pivälind"
svētki - 3.daļa
21.07.2007.
Svētā putna Pivälind svētkos TLM studija Staicele
atzīmē savas pastāvēšanas 50 gadus
Svētā putna Pivälind svētkos Tautas Lietišķās Mākslas
studija Staicele svinēja savas pastāvēšanas 50 gadus - ar tirgošanos,
vērienīgu studijas dalībnieku darbu izstādi un saņēma dāvanā pašu
veidotu un pilsētas domes finansētu grāmatu 50 gados ieaustie sapņi.
Kā tas izskatījās svētku dienā un cik daudz darba ieguldīts, lai mēs šo
skaistumu redzētu, uzzināsiet šajā reportāžā.

Staiceliete Malda Balode tirgo no smilgām austās sedziņas.

Ar savām pusnītīs austajām šallēm tirgojas TLMS Valmiera.

Tirgojas TLMS Mazsalaca.

Floristikas skolotāja Ilze Valmieras dziju stendā atrada savam darbam
noderīgus materiālus.


21. jūlijā kultūras nama zālē bez sajūsmas nevarēja ieiet - visdažādāko
nokrāsu paklāji, lakati, sienas segas, dreļļu sedziņas, spilveni,
galdauti, zeķes, cimdi, pat tautas tērps skatāmi vairāk kā 250 darbi,
kurus izstādei atsaucīgi deva studijas dalībnieki: Austra Apsīte, Reģīna
Apsīte (Tautas daiļamata meistare), Iveta Apsīte, Malda Balode
TDM, Bruno Balodis, Tatjana Čečiņa
TDM, Lūcija Dalka TDM,
Irēna Graviņa, Ilga Gaugere TDM, Asja
Gustavsone TDM, Jevdokija Jermaka, Velta
Kīne TDM, Eleonora Kīslere, Līga Leinasare
TDM, Arturs Liepiņš TDM,
Ruta Lapteva TDM, Ausma Liepiņa
TDM, Erna Ozola, Baiba ozola, Ina
Prokopoviča, Biruta Ramba TDM, Eugenija
Rudoviča TDM, Zenta Sīmane, Anna Strazdiņa
TDM, Inese Strazdiņa, Ina Skuja
TDM, Valija Tomsone TDM,
Ērika Taube TDM, Ilga Ukase, Ausma Vilciņa,
Ļena Vinogradova TDM.

50 darba gados padarītā ir ļoti daudz, izstādes atklāšanā saka Vineta
Dance un dod vārdu TLM studijas Staicele vadītājai Veltai Kīnei
(attēlā pa kreisi): Septiņdesmitajos gados studijā bija liels
kolektīvs, šodien esam ļoti mazs kolektīvs, bet mēs tomēr strādājam,
esam pamanīti, atzīti, mums kā dāvana ir skaista māja. Liels paldies
domei, it sevišķi priekšsēdētājam Jānim Bakmanim. Mēs strādāsim un
nepazudīsim, kaut arī esam maz.
Lai TLM studijas Staicele vecmeistaru un meistaru 50
gados izsapņotie un skaistajos darbos ieaustie sapņi nepazustu, lai tie
saglabātos, Staiceles pilsētas dome dāvina audējiem grāmatu 50 gados
ieaustie sapņi.

Jānis Bakmanis: Šodien, kad zāles durvis atvērās un pietrūka
krēslu, saprotu - ir noticis tas, ko pilsētas domes deputāti un arī paši
Staiceles mākslinieki iekšēji cerēja un gaidīja viņu darbs, viņu mūža
ieguldījums kādam ir svarīgs. Var dažādi tērēt naudu. Staiceles pilsētas
domē, risinot jautājumu vajag vai nevajag iemūžināt cilvēku padarīto -
bija dažādi viedokļi. Uzvarēja viedoklis, ka šī bagātība ir jāatstāj
paaudzēm - lai skatās un vērtē. Kādu dāvanu pilsēta var pasniegt katram
cilvēkam, kurš strādājis studijā nu tikai grāmatu par viņu! Droši vien
grāmatā kaut kas noteikti trūkst, bet kopumā ir ārkārtīgi skaisti, jo
tie cilvēki, kas darījuši šo darbu, ir ļoti skaisti. Bez šaubām ar
raksturiņiem. Staiceles pilsētas domes un savā vārdā saku paldies
kungiem un kundzēm par darbu TLM studijā.
Inga Jēruma, grāmatas veidotāja (attēlā pa labi): Grāmata var
runāt tikai pati par sevi. Darbs pie grāmatas veidošanas man bija ne
tikai prieks, bet arī liels gods. To es saku nevis formāli, ka tā
vienmēr saka, bet tāpēc, ka domāju, skatīju un vērtēju katru lietiņu,
kas tur būs un kā tas būs. Tā bija dubulta, pat trīskārša atbildība, jo
gribējās tās izveidot skaistu. Vēl jo vairāk tāpēc, ka mana vecāmamma
bija viena no tām, kas pirms 50 gadiem sāka darboties pulciņā. Gribu
uzvērt, ka grāmatas autori ir paši meistari. Visa grāmata sastāv no
atmiņām, es tikai to saliku kopā, kaut ko pieslīpēju, bet pamatā autori
ir šeit visi klātesošie. Tā kā tas gods pienākas viņiem. Liels paldies,
ka visi bija atsaucīgi, laikā iesniedza materiālus. Ja ir kāda kļūdiņa,
nesodiet mani pārāk bargi, jo darbā vienmēr viss var gadīties.

Digna Čuikova, grāmatas māksliniece (attēlā centrā): Godātie
staicelieši, nu ko tad lai es saku? Goda vārds neko no sevis klāt
nepiezīmēju. Visu, ko mākslinieks Atis Ieviņš nofotografēja, centos
ievietot grāmatā. Audēju kundzes atceras, mums gāja diezgan jautri. Es
arī lūdzu, ja nu kaut kas nav pa prātam, piedodiet. Paldies, ka
uzticējāt man šo darbiņu.
Šajā dienā Staiceles studijas sveicēju pulkā Dace
Jurka, Valsts Aģentūras Tautas mākslas centrs pārstāve: Ja man
kāds būtu teicis, ka es tieši pēc 30 gadiem stāvēšu savā pirmajā darba
vietā un skatīšos uz audējām, kuras studijā auda manā laikā un tagad,
atverot grāmatu, atcerēšos daudzus labus un skaistus mirkļus, tad droši
vien būšu godīga, ja teikšu es tam neticētu. Bet tā ir noticis, mani
ceļi ir aizvijušies prom no Staiceles. Tagad te ciemojos kopā Mazsalacas
studijas pārstāvjiem, kuri tieši tādi paši, kā jūsu priekšsēdētājs
teica, - ar asarām, smiekliem, prieku un dažādām citādām noskaņām ķeras
pie darba. Studijas vadītāja teica, ka sākumā jūsu ir bijis daudz. Mūsu
arī bija daudz, bet paliek labākais kodols un tie, kas ir blakus, dod
padomu.
Nav tik liela paldies, lai varētu visiem to pateikt,
šodien katrs ar savām domām skatās uz saviem darbiem un priecājas. Katra
dzija, kas krāsota, raksts, kas austs, varētu atklāt daudzus
nostāstus... Bet man šodien jānes jums sveicieni un atzinība no Valsts
Aģentūras Tautas mākslas centrs.

Maldai Balodei, Ērikai Taubei, Arturam Liepiņam, Annai Strazdiņai,
Martai Freimanei, Ilgai Gaugerei, Ritai Gūtmanei, Jevdokijai Jermakai un
Ausmai Vilciņai Dace Jurka pasniedza Atzinības rakstus par
ikgadējo radošo ieguldījumu tautas lietišķās mākslas tradīciju
saglabāšanā un popularizēšanā un sveicot studijas 50- gadē.

Dace Jurka pasniedz Atzinības rakstu Ritai Gūtmanei.

Pasniedzot Atzinības rakstu studijas vadītajai Veltai Kīnei un
dāvanu studijai, Dace Jurka teica: Mīļā Staiceles studija, jūs var
apskaust! Es domāju, ka visas Latvijas studijas brauks pie jums
pieredzes apmaiņā skatīsies, kāds jums skaists namiņš, kur darbojaties.
Tie, kas pabijuši Līvānos Baltajā mājā un amatniecības mājā, zina, cik
tur ir labi strādāt. Tā būs tāda balta skaudība. Grāmata jums svētkos ir
vienkārši lieliska, tā būs ceļvedis daudzām citām studijām. Bet jums kā
dāvanu atvedu meistaru grāmatu, kas tapusi Dziesmu svētkos, tajā
apkopots ļoti, ļoti daudz no tā, ko visa Latvija dara. Gribu novēlēt,
lai jums būtu apkārt daudz jauniešu. Neatmetiet visam ar roku, esiet
darbīgas arī turpmāk!

Staiceliešus sveic Limbažu TLM studijas Dzilna pārstāvji: Ar
staiceliešiem mums kopā bijuši prieki un bēdas. Ērikas laikā ļoti daudz
esam darbojušies kopā. Paskatoties uz jūsu paveikto, man ir prieks, ka
tik mazā un mīļā pilsētiņā ir tik darbīgas rokas! Lai jums rokas nekad
nenogurst, prāts lai vienmēr meklē jaunas sirdis, kam atdot šo prasmi,
lai jums visiem veicas jaunajā mājā!

TLM studijas Valmiera pārstāve: Lai pastāvētu tautas lietišķā
māksla, nepieciešamas trīs lietas kolektīvs, labs vadītājs un
pašvaldība. Ja visi trīs kopā ir, tad viss notiek. Jums tā ir, jums ir
pilnība, atliek tikai strādāt! Savējiem vienmēr saku, ka mums, Vidzemes
kolektīviem, jāturas draudzīgā saskaņā. Mūsu studija ir izbraukājusi
Vidzemi, gaidām jūs ciemos. Kolektīvi visur paliek mazāki, nav tā kā
padomijas laikos, kad kolektīvi bija ārkārtīgi lieli un plaši. Domāju,
tie vairs nekad nebūs tik lieli un plaši, jo šī nodarbe paliek stipri
dārga.

TLM studijas Mazsalaca pārstāves: Šai dienai jābūt
neaizmirstamai bezgala daudzo dienu virknē! Apsveikumu, tostu un
līksmības brīdī atrodiet laiku, kad pamest skatu uz skaistākajiem
mirkļiem pagātnē un apjaust to, cik daudz laba un gaisā var piedāvāt
nākotne!

Ērika Taube, vairāk kā 20 gadus bijusi TLM studijas Staicele vadītāja:
Ar vienu pušķīti, kuram vairāki ziedi, gribu sveikt studiju jubilejā.
Šeit apkārt aug jaunie, lai jums apkārt daudz jauniešu! Ja vajadzēs,
varēšu jums piepalīdzēt.
Ērika Taube aicina kopā un sveic ar ziedu pušķi visus
tos cilvēkus, kas piedalījās grāmatas veidošanā domes priekšsēdētāju
Jāni Bakmani, mākslinieci Dignu Čuikovu, fotogrāfu Ati Ieviņu,
maketētāju Māri Kalēju, muzeja direktori Indru Jaunzemi, sastādītāju
Ingu Jērumu, Veltu Krūzi un Ainu Bergu.

Pēc apsveikumiem zālē, studijas vadītāja aicināja viesus uz jubilejas
torti un glāzi vīna.

Lūdzu fotomākslinieku Ati Ieviņu dalīties atmiņās par skaisto
bilžu tapšanu un šodienas sajūtās, atverot jauno grāmatu: Kopā ar Dignu
taisījām bukletiņu par Minhauzena muzeju. Viņa bija mani ieteikusi
Bakmaņa kungam, un es labprāt piekritu, jo, sākot ar šo gadu, darbojos
kā brīvmākslinieks. Šis piedāvājums likās ļoti vilinošs - man patīk
lauki un mazpilsētas, pats savā laikā esmu beidzis Mākslas Akadēmijā
tekstilmākslas nodaļu pie profesora Rūdolfa Heimrāta. Jebkurā gadījumā
biju sagatavots, ļoti ātri atradu kontaktu ar Taubes kundzi. No sākuma
mums gāja grūtāk, nevarējām īsti saprast, ko viens no otra gaidām, bet
vēlāk tas bija ļoti sirsnīgi, mīļi, draudzīgi un ļoti disciplinēti, viss
bija noorganizēts. Tas bija svarīgi, jo braucu no Rīgas, man laiks bija
limitēts. Nelielajā stundu skaitā vajadzēja cilvēkus apzināt, atvēlēt
laiku arī sarunām, man patīk ar modeļiem drusku iepazīties. Kad jūtu -
esam tā relatīvi sadraudzējušies, tad varam sākt strādāt un atrast
kopēju valodu. Viss izveidojās ļoti veiksmīgi. Vienīgi laiks mūs īpaši
nelutināja, jo mana iecere bija - savākt maksimāli daudz krāsainības
faktūru ziņā no visas Staiceles, ne tikai audēju darbos. Grāmatā gribēju
parādīt no kā vietējie mākslinieki smeļas savas idejas un kompozīcijas,
vērojot visu, kas notiek dabā. Pavasaris marta beigas, aprīlis, maijs
mūs nelutināja, nebija īpaši silts, mēs ļoti gaidījām, kad atlidos
stārķi, gaidījām, kad parādīsies pirmie vizbuļi. Kopumā es savācu
materiālu ne tikai grāmatai, bet arī sev. Man vienmēr patīk to apvienot.

Tie alkšņu bluķi, tikko zāģētie, uzreiz pēkšņi tādā pelēcībā, man tas
patīk. Es labprāt piedalos tādos projektos. Bakmaņa kungs atļāva brīvi
darboties, nedeva nekādus īpašus norādījumus vai rīkojumus. Man pašam
drusku žēl, ka nebiju klāt finiša taisnē - tieši pie grāmatas
iekārtošanas.
Šodien, grāmatu atverot, sajūta visnotaļ paraiba -
nezināju, ka procentuāli tik daudz grāmatā ienāks retrospektīvā daļa.
Biju konceptuāli iznēsājis, kā es būtu nodalījis retrospektīvo daļu
tos cilvēkus, kuri nav mūsu vidū. Dokumentālo materiālu, kurš nav manis
bildēts, būtu tonāli apvienojis, vai zem toņu fona lapām vai citādā
veidā, bet lai būtu ļoti uzskatāmi tie cilvēki nav mūsu vidū, tā ir
retrospekcija. To nevajag uztvert kā esošā reālā produkta kritiku, jo
visvieglāk ir kritizēt pēc tam, tad visi esam gudri. Grāmatā viss ir
ļoti zolīdi, galvenais, ka produkts īstā laikā tapis un iznācis. Varēja
runāt, stiept garumā un beigās būtu čiks.
Visiem procesiem, kas bija Akadēmijā tekstilnodaļā
stelles, velki, dreļļi, esmu izgājis cauri. Es labprāt arī Rīgā
apmeklēju tekstilmākslinieku izstādes. Mākslinieciskā līmenī perifērija
atšķiras no pilsētas ritmiem. Tie, kas tuvāk centram, piemēro savādākas
tehnikas, bet jebkurā gadījumā ļoti forši, ka te tāda lieta ir, te ir
labs kolektīvs un ļoti labi darba apstākļi. Var tikai priecāties. Esmu
bijis daudzās Latvijas vietās, pilsētās, kur ir ļoti daudz visādu
problēmu. Tā kā šeit jāsaka paldies Bakmaņa kungam, ka viņš to
atrisināja. Te tikai vajag, lai cilvēki darbotos un aušana nekļūtu par
vecākās paaudzes prioritāti. Vajag, lai vecmāmiņu darbu turpinātu bērni
un mazbērni.
Pilsētas bibliotēkā iespējams aplūkot fotomākslinieka
Ata Ieviņa fotogrāfiju izstādi.

Attēlā no kreisās: Digna Čuikova, Māris Kalējs, Atis Ieviņš
Par darbu pie grāmatas maketēšanas stāsta Māris Kalējs:
Sākotnējā informācija vēstīja, ka darbs būs viegls un grāmatai viss
sagatavots - Inga Jēruma sagatavojusi atmiņu tekstus, Atis Ieviņš -
daudz skaistu fotogrāfiju.
Taču pirmajā darba dienā izrādījās, ka audēju un viņu
darbu fotogrāfijas ir tikai tiem, kurus fotogrāfs Atis Ieviņš varēja
sastapt Staicelē šogad, bet nav nekā par citiem vai arī jau mirušajiem.
Aicinājām talkā kādreizējo TLM studijas Staicele vadītāju Ēriku Taubi,
viņa atnāca ar vairākiem agrāko gadu fotoalbumiem. Ērikas kundze
vairākas stundas izlasīja bildes (g.k. Sarmītes Hincenbergas
fotografētas) un atzīmēja, kas tajās attēlots. Šo 200 bilžu noskannēšana
man prasīja divas darba dienas, jo tas nav vienkāršs pasākums - nolikt
uz skannera lielos albumus. Pat ar visu to dažiem bijušajiem studijas
dalībniekiem sameklēt paša fotoattēlu vai darbu bija grūti vai tā arī
nesanāca. Kā vēlāk uzzināju no vienas audējas, kurai grāmatā nav
fotomateriālu - viņai lūgts uzrakstīt atmiņu stāstījumu, bet ne
fotogrāfijas ar pašu vai darbiem. Un vēl - lielai daļai audēju nebija
zināmi dzimšanas gadi, tekstā bija jautājuma zīmes. Ērika mēģināja
izrakt no saviem materiāliem kaut ko par tiem, zvanīja radiniekiem un
jautāja cilvēku dzīves gadus - bez viņas zināšanām grāmata nebūtu tik
saturiski bagāta, kāda tā ir!
Divas nedēļas strādāju kopā ar mākslinieci Dignu Čuikovu.
Viņa jau bija uzskicējusi grāmatas vāka dizainu un tas izdevās
veiksmīgs. Bet nebija vēl konkrēti izdomāts, kādas izskatīsies iekšlapas.
Tāpēc tapa varianti un papildinājumi līdz nonācām pie galīgā izskata.
Izdomājām, ka augšējā kreisajā stūrī liksim senāku bildi, kur cilvēks
redzams jaunībā, bet lappuses apakšējā daļā - mūsdienu foto un arī
darbus. Digna rūpējās, lai viss maketētais izskatītos labi. Visiem
audējiem, kuru darbiem bija Ata fotogrāfijas, nolikām blakus šādu foto
vai kolāžu pa visu lapu. Tad vēl iedomājos noskannēt sešdesmito un
septiņdesmito gadu avīžu rakstus - tā ir īstā laikmeta liecība. Kā tas
viss grāmatā izskatās, lai vērtē lasītāji.
Vēl jāatzīmē muzeja vadītāja Indra Jaunzeme, kura pēdējā
brīdī pielaboja tekstus un rakstīja pēdējo gadu vēsturi. Paldies Inai
Skujai par jaunāko laiku fotogrāfijām.
Kopumā bija patīkami strādāt. Sadarbība ar citiem
grāmatas veidošanā iesaistītajiem cilvēkiem bija radoša. Rezultātu
vērtēt Jums!

Par lielo darbu pie izstādes iekārtošanas stāsta studijas
vadītāja Velta Kīne: Sākumā mums pasolīja, ka izstādes iekārtošanā
palīdzēs mākslinieks, taču tas nebija iespējams. Tad pašiem vajadzēja
domāt, kā iekārtosim. Irēna atnāca un pirmajā dienā raudāja, jo grūti
uzreiz izdomāt. Kultūras nama zālē neko pie sienām nevar stiprināt,
grīdā naglu nevar iesist, kā lai izliek darbus? Agrāk izmantojām rāmjus,
ko salikām kopā, bet to ir ļoti maz un darbu šoreiz vairāk kā 250. Segas
ir smagas, ja nepiestiprināsi kārtīgi, tās noslīdēs uz leju un nebūs
skata. Katrai segai vajadzēja atrast īsto vietu, bija jāizliek visi
darbi, bija jāizdomā, kā tos salikt kopā, lai būtu krāsu saskaņa. Irēna
ieteica taisīt būdas, Udo un Māris saskrūvēja, bet otrā dienā visas
sagāzušās. Irēna atnesa no mājām savu urbjmašīnu, saskrūvēja visu pati,
Udo tikai pieturēja. Kultūras nama vadītāja sagādāja leņķus, tad
saskrūvējām stabili. Strādājām pa vakariem, jo Irēna nāca tikai pēc
darba.
Vislielākā atzinība par izstādes iekārtošanu jāizsaka
Irēnai Graviņai, viņa visu vadīja, mēs izpildījām viņas ideju. Irēna
bija no mums šajā jautājumā viszinošākā, jo iekārto izstādes Alojā, arī
mācās. Ļoti daudz katru dienu strādāja Eugenija Rudoviča, mēs abas kopā
rūpīgi izgludinājām visus darbus. Īpaši grūti bija izgludināt vīles no
segām. Nāca palīgā Ausma Vilciņa, Bruno Balodis, Ļena Vinogradova, Inese
Strazdiņa, Erna Ozola, Baiba Ozola. Izstādes iekārtošanai līdzi sekoja
kultūras nama vadītāja Daina Mūrniece, vairākas dienas palīdzēja Udo
Gustavsons.
Mūsu izstādi viesi novērtēja ļoti atzinīgi, izteica
apbrīnu, kā tādā telpā varēja ierīkot, ja nav kur pieķerties.
Grāmatu vēl neesam izvērtējuši, nav bijis laika sanākt
kopā, bet kopumā tā ir skaista. Ir noklīduši daži rakstiņi, piemēram par
Emmu Kalniņu, kura bija studijas labā roka, Ērikai visu izpalīdzēja.
Interesanta bija sadarbību ar fotogrāfu Ati Ieviņu. Viņš ķēra mirkļus.
Tur grāmatā ir manas smilgas un mana brilles. Viņš saka, - panāc ārā no
stellēm, es gribu dabu nofotografēt. Kamēr es izeju, viņš nofotografē
manas čības. Citā reizē pie Artura malkas šķilas.
Tagad lielais darbs izdarīts, kad izdalīsim izstādes
darbus, varēsim atvilkt elpu.


Es noaudu gultas deķi
Zeltītām kantītēm
To apsegšu tautu dēlu
Ziemas nakti gulēdama.

Adīju, rakstīju, kad puiši redzēja
Kad puiši neredzēja, ārdīju ārā.

Es savam mīļajam
cimdus zeķes noadīju.
Apkārt liku sīkus rakstus,
Vidū savu dvēselīti.
Sagatavoja Ieva Drone
|
|