Staicele -
Reportāžas - Latvijas kausa izcīņa
lidmodelismā
19.05.2007.
Latvijas kausa izcīņa lidmodelismā
Videofragments 1.6Mb >>>
19. maija rīts uzausa saulains un jauks. Uz Rīgu, kur notika Latvijas
kausa Rīgas pavasaris sacensības raķešu lidmodelismā, brauca arī
Staiceles interešu izglītības centra Krustpunkti lidmodelisma
pulciņa labākie modelisti. Kā ies sacensībās? Tādas domas šaudījās pa
galvu līdz pat Rīgai. Kā nu nē, ja šogad modeļi S-6-A klasē ir pavisam
citādi divas reizes garāki un resnāki, respektīvi, atbilstoši
starptautiskās aeronautikas sporta federācijas FAI noteikumiem. Ar šāda
veida modeļiem var startēt Pasaules kausa izcīņas sacensībās,
kuras notiek daudzās Eiropas valstīs: Lietuvā, Polijā, Slovākijā,
Čehijā, Latvijā, Vācijā, Šveicē, Turcijā, Slovēnijā, Spānijā, Maķedonijā
u.c., kā arī Eiropas un Pasaules čempionātos. Nav pilnīgas skaidrības
par modeļa dzinējiem. Parādīti ir Ukrainas, Polijas, Slovākijas un
Čehijas dzinēji, kuri labākie dotiem modeļiem dotajos laika apstākļos,
nav zināms. Ja ir bezvējš, tad labāk startēt ar dzinējiem, kuriem
neliels sākuma ātrums, toties tie darbojas ilgāk. Ja ir vējš, tad labāk
startēt ar dzinējiem, kuriem impulss lielāks, bet darbības laiks īsāks
tā var iegūt lielāku inerci, lai vējš nenovirza modeli no vertikālā
lidojuma. Tiesneši vērtē modeļa lidojuma ilgumu, protams, jāievēro arī
sacensību noteikumi no modeļa nedrīkst atdalīties dzinējs (izņemot
planierus), kā arī citas detaļas. Modelis var aizlidot ļoti tālu, tādēļ
tiesnešiem ir binokļi.
Spilves lidostā, kur notika sacensības,
ieradāmies pēc plkst. 11, sacensību sākums plkst. 12. Sabrauca
komandas no Rīgas, Liepājas, Daugavpils, Talsiem pavisam 11.
Interesanti, - kamēr sacensību tiesneši iekārtoja starta vietas, augstu
debesīs lidoja helikoptera modelis ar tālvadības pulti veicot dažādas
figūras.
|
Lidinājās arī pūķi, deltaplāni, lidmašīnas.

Attēlā: sacensību galvenais tiesnesis Roberts Brīvnieks no Rīgas
pārbauda mūsu zēnu Edija Buša un Maira Plūmes raķetes un reģistrē,
atļaujot startēt.
Iekārtojām starta vietu novietojām palaišanas
stieni un pulti. Pēc sacensību noteikumiem dzinējs jāiedarbina ar
tālvadības pulti. Modeļi tika reģistrēti, katram sportistam viena raķete
un viens planieris, kuras jāpalaiž divas reizes. Vērtējot lidojuma
ilgumu 1 sekunde 1 punkts. Uzvar tas, kuram vairāk punktu. Sarežģīti,
jo jāatrod modeļa piezemēšanās vieta. Lai to izdarītu, jābūt pašam labā
fiziskā formā vai jābūt labam palīgam. Tad jāsagatavo modelis otram
startam jāievieto un jāpiefiksē dzinējs, rūpīgi jāsaloka un jāievieto
modelī glābšanas sistēma, S-6-A modeļu klasē tā ir lenta ar izmēriem
1:10. Sacensību planieru klasē turpretim obligāti jāatdalās dzinējam,
kuram uz zemes jānolaižas ar lentas palīdzību.
Katrā komandā 3 dalībnieki, katram dalībniekam uz
starta var būt viens palīgs, bet uz lauka palīgu skaits nav noteikts.
Mūsu zēni startēja ar divām komandām. Katrai modeļu palaišanas reizei
atvēlēta viena stunda, kuras laikā jāstartē. Starta zonā var ieiet tikai
ar tiesnešu atļauju, kuri vispirms pārbauda modeļa atbilstību
pieteikumam.

Attēlā: Valdis Celms un Roberts Klimovičs (V. Celma palīgs) ievieto
raķeti starta ierīcē.

Attēlā: Staiceles 1. komandas labākais sportists Jānis Vanags gatavo
raķeti startam.
Pirmie startēja S-6-A klases modeļi raķetes, kurām
jānolaižas uz zemes, bremzēšanai izmantojot lentu (lenta var būt no
paīra, auduma, lavsāna u.c.), kuru katrs dalībnieks var salocīt un
izveidot tā, lai būtu lielāka pretestība, krītot uz zemi.

Attēlā: Valdis Celms ar raķeti un bremzējošo lentu. Modelis ir veiksmīgi
atrasts.
Kontroles laiks 3 minūtes. Tas nozīmē, ka
maksimālais punktu skaits, ko var iegūt sportists vienā lidojumā - 180
punkti. Vienīgais, kurš to iespēja palaižot lentas un planierus, bija
mūsu Jānis Vanags.

Attēlā: Jāņa Vanaga raķete startē, vēlāk uzrādot lidojuma labāko laiku.

Attēlā: Starta tiesnesis uzmanīgi vēro Jāņa Vanaga raķetes lidojumu
binoklī.
Jānis visnopietnāk bija gatavojies šīm sacensībām
rezultātā 1. vieta individuālajā vērtējumā S-4-A planieru modeļu klasē.
Jānis sacensībās bija noskrējis, sekojot lentas un planieru lidojumam,
vairāk par 10 km. Diemžēl labi noregulēts un kvalitatīvs modelis tā arī,
pārlidojis visam lidlaukam pāri, pazuda pilsētas plašumos.
Otrs labākais no mūsu komandas bija Valdis Celms. Kā
nu nē, ja Valdim ir pietiekoša pieredze piedaloties sacensībās jau trešo
gadu!


Attēlos: Startam tiek gatavots Maira Plūmes planieris.
Draudzīgi un saliedēti strādāja Staiceles 2. komanda:
Kārlis Broms, Edijs Bušs, Mairis Plūme, kopvērtējumā iegūstot 3. vietu,
apsteidzot komandas no Liepājas, Daugavpils, Talsiem un Rīgas.
Ļoti daudz saviem biedriem palīdzēja Mārcis
Kreštafovičs, Ingus Talcis, Ludis Ustrisovs, Roberts Klimovičs. Nebija
viegli orientēties uz lielā lidlauka un sekot modeļu lidojumiem. Diemžēl
aizlidoja 2 planieri un 1 raķete.
Gandarījums bija liels, saņemot kausus pirmā
komanda par izcīnīto 1. vietu, otrā komanda par trešo vietu.

Attēlā: Kārlis Broms saņem Staiceles 2. komandas izcīnīto kausu.

Attēlā: Komandu vērtējumā kausus ieguva:
1. vietā - Staiceles 1. komanda (kapteinis J. Vanags),
2. vietā Rīgas Tehniskā jaunrades nama ANNAS-2 1. komanda,
3. vietā Staiceles 2. komanda (kapteinis K. Broms).
Zēni jau kaļ plānus nākamajam gadam kaut kas ir
jāizmaina modeļu konstrukcijās, lai varētu vieglāk sekot to lidojumiem.
Jānis Vanags un Valdis Celms jau šogad varētu startēt Latvijas junioru
izlases sastāvā Eiropas čempionātā, kas notiks augustā Slovākijā, Košicē.
Problēma finansējums. Žēl, ka Latvijas raķešu modelisma sporta
federācija, kuru vada liepājnieks A. Bača, nespēj atrast finansējumu,
lai sūtītu uz sacensībām mūsu labākos sportistus. Brauc tie, kuri spēj
samaksāt nebūt ne mazo dalības maksu vienam sportistam nepieciešami
300 500 EUR. Nekas. Ir jāstrādā un jāapgūst daudzas praktiskās
iemaņas, kuras ļoti noderēs turpmākajā dzīvē.

2. rindā no kreisās: Roberts Klimovičs, Valdis Celms, Jānis Vanags,
pulciņa vadītājs Edgars Konstantinovičs, Ludis Ustrisovs, Mairis Plūme.
1. rindā no kreisās: Kālis Broms, Edijs Bušs, Mārcis Kreštafovičs, Ingus
Talcis.
Autobusā šoferis Atis Eglītis.
Teksts Edgars Konstantinovičs, LNIIC Krustpunkti
lidmodelisma pulciņa vadītājs,
Foto Ieva Drone
|
|